AliExpress pakket niet ontvangen of kapot: zo krijg je het geld terug

Gadgets Noah Korevaar 28 sep 2017
Leestijd: 6 minuten

AliExpress is een walhalla voor de online koopjesjager. Soms, heel soms, kan het echter ook mis gaan. Wat moet je doen als je nooit je pakketje hebt ontvangen, of als er bijvoorbeeld iets kapot is? Dan krijg je gelukkig altijd je geld terug. In deze WANT Guide leggen we je uit hoe dat werkt, van het openen van een dispuut tot het maken van een claim.

Shoppen op AliExpress

Elke week zetten we in onze AliExpress-rubriek de tofste koopjes en gadgets op een rijtje. Soms zit er nuttig spul tussen, maar meestal gaat het vooral de absurde kant op. Het kopen op een Chinese webshop blijft echter een drempel voor veel bezoekers. In dit artikel hebben we je al uitgelegd hoe AliExpress werkt, en hoe je zeker weet dat je bij een betrouwbare verkoper bestelt.

Maar wat nou als je pakketje toch niet aankomt? Dat hoeft niet eens aan de verkoper te liggen. Tussen China en Nederland kan een hoop gebeuren. Misschien komt je product wel aan, maar is het helemaal kapot gegaan. Het komt zelden voor, maar misschien ben jij net die ene uitzondering.

Wees in dat geval gerust, want AliExpress heeft een zeer handig systeem, waarbij de klant altijd wordt beschermd. Maar goed, dan moet je wel weten wat je moet doen om je geld terug te krijgen. In dit artikel nemen we alle opties met je door. Nogmaals: dit soort problemen spelen slechts bij hoge uitzondering op, dus laat je niet bang maken.

Laten we kijken naar hoe AliExpress jou beschermt. Die bescherming bestaat uit vijf onderdelen:

Privacy protection

In tegenstelling tot veel andere Chinese webshops heeft AliExpress privacy hoog in het vaandel staan. Je kunt gewoon via iDeal en dus je eigen bank afrekenen. Daarbij worden je persoonlijke informatie en bankgegevens niet met derden gedeeld. Ja, zelfs de grootste bedrijven maken fouten, maar AliExpress zit hier vol bovenop.

Payment protection

Dit is iets wat veel consumenten niet doorhebben, waardoor ze vervolgens de fout ingaan. De verkopers ontvangen pas jouw geld, nadat jij via de website hebt bevestigd dat je het product hebt ontvangen en dat alles naar wens is. Op die manier kunnen shady verkopers er dus niet met je geld vandoor gaan.

Pas wel op: als jij niet op “Confirm product is received” drukt binnen de bezorgtijd (maximaal zestig dagen), dan gaat AliExpress er na een aantal dagen automatisch van uit dat je het pakket hebt binnen gekregen. Sommige verkopers proberen je erin te lokken door te vragen of je het alvast van te voren wil bevestigen, en dat ze vervolgens pas je problemen behandelen. Doe dat dus niet.

Shipment protection

Heb je het product niet binnen de bezorgtijd ontvangen? Na een maximum van zestig dagen zal AliExpress  je het complete aankoopbedrag aanbieden. Er zijn echter uitzonderingen op die regel. Natuurrampen en weigeringen door de douane zijn niet de verantwoordelijkheid van het bedrijf. Daarnaast zal Ali je soms om een paar extra dagen vragen, om de situatie uit te zoeken. Nogmaals, dit gebeurt zelden, maar let dus goed op je mail wanneer de termijn nadert. De klant is koning, maar je moet wel zelf actie ondernemen.

Je kunt er dus vanuit gaan dat je het aankoopbedrag gewoon terug krijgt. Pas wel op, dat je het niet te lang open laat staan. Dan zal AliExpress er vanuit gaan dat je het product gewoon ontvangen hebt. Het is belangrijk om, tien dagen voor de ‘Buyer Protection’ eindigt, om een verlenging te vragen. Zijn er nog maar vijf dagen over? Open dan een dispuut en vraag je geld terug.

Guaranteed Authenticity

Ben je van plan om merkkleding te kopen op AliExpress? Let dan goed op het Guaranteed Genuine-programma. Zie je het onderstaande icoontje in de beschrijving staan, of wordt er zelfs genoemd dat het originele merkproducten zijn? Dan kun je er vanuit gaan dat het om echte merkkleding gaat. AliExpress is hier de afgelopen jaren zeer streng in geworden, en dat is in jouw voordeel. Kun jij namelijk bewijzen dat je gekochte kleding toch nep is? Dan kun je tot wel twee keer je aankoopbedrag terugeisen.

AliExpress guaranteed authenticity

Refund protection

Combineer de bovenstaande maatregelen met het reputatiesysteem van verkopers, en je snapt waarom ze er alles aan doen om jou blij te maken. Soms gaat het echter alsnog mis. Dan kun je gelukkig je geld terugeisen, zoals we hierboven al noemden. Maar waar doe je dat? Oftewel: hoe open ik een dispuut of maak ik een claim?

Het begint allemaal met een dispuuut, die je opent door contact op te nemen met de verkoper. Heeft de verkoper na vijftien dagen nog niet gereageerd, of kunnen jullie het niet met elkaar eens worden? Dan kun je een claim maken, en zal het zeer uitvoerige team van AliExpress ingrijpen.

Een dispuut openen

Je kunt een dispuut openen door op de knop ‘Mijn Bestellingen’ te drukken, op de homepage. Klik vervolgens op de transactie waar het om gaat. Daar zie je de knop ‘Open Dispuut’ staan. Dan kun je zelf kiezen of je het aankoopbedrag terug wil, of dat je de producten terug wil sturen. Vervolgens zal de verkoper zelf met een voorstel komen. Laat je daarin niet gek maken, want opnieuw: de klant is koning.

AliExpress dispuut openen

Een claim maken

Zijn jullie het na vijftien dagen nog niet eens met elkaar, of heeft de verkoper nooit gereageerd? Dan is het tijd om een claim te openen. Waar je eerst op ‘Open Dispuut’ kon klikken, staat nu als het goed is ‘Escaleer Dispuut’. Je ontvangt nu een formulier dat je zo volledig mogelijk moet invullen. Doe dat zorgvuldig, want dan weet AliExpress precies wat er aan de hand is.

Vervolgens gaat het Case Management Team van AliExpress er zo snel mogelijk naar kijken. Dat kan enkele dagen duren. Je kunt ten alle tijde de status van je claim checken in het ‘Claim Center’. AliExpress zal met een voorstel komen, om het probleem op te lossen, afhankelijk van de situatie.

Shops zijn doodsbang om hun reputatie kwijt te raken, dus de kans is groot dat je verkoper je nu alsnog zal overladen met excuses en extraatjes. Komen jullie toch nog tot een overeenkomst? Sluit dan de claim. Je kunt altijd later nog eens de situatie aankaarten wanneer het alsnog fout gaat.

Douane en gratis verzenden

Het is dus duidelijk: zolang jij niet iets bestelt waar de douane niet blij van wordt, zit je altijd goed. Ja, het duurt altijd even voor je pakketjes aankomen, maar je hoeft nooit bang te zijn dat je bent opgelicht. Dankzij het strenge reputatiesysteem van AliExpress moeten verkopers altijd hun beloftes nakomen. Wil je toch nog eens nalezen hoe dat systeem werkt, en wat er gebeurt als een pakketje door de douane gaat? Check dan onze volledige AliExpress guide.

Ben je er helemaal klaar voor om toffe producten op AliExpress te gaan kopen? Check hier onze wekelijkse lijstjes met de meest handige, bizarre en hilarische koopjes en gadgets die je in de Chinese webshop kunt vinden. Ze zijn allemaal nog verkrijgbaar, dus je hebt meer dan honderd hebbedingetjes om te verkennen. Benieuwd hoe zoveel verkopers op AliExpress je ondanks de lage prijzen alles gratis kunnen bezorgen? Dat leggen we je hier uit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen