11-11 Memories Retold Review: game met indrukwekkend verhaal

Jelle van Es 28 nov 2018 Gaming

Het is inmiddels meer dan honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog eindigde. Een oorlog waarvan de strijdende partijen dachten dat zij snel konden winnen, maar uiteindelijk in een vreselijke patstelling terecht kwam, waarbij soldaten maanden en jaren in de loopgraven moesten vechten. Een oorlog die een hele generatie als een litteken met zich meedroeg. In de game 11-11 Memories Retold krijg je een verhaal voorgeschoteld die zich rond deze strijd afspeelt.

11-11 Memories Retold is een game die gemaakt is door de Franse ontwikkelaar DigixArt. Het is echter de samenwerking met Aardman, de klei-animatie studio die je wellicht kent van Shaun het Schaap of Wallace & Grommit. De game neemt je mee naar de strijd waarbij je kennis maakt met de Canadese Harry en de Duitse Kurt. Harry is daarbij voorzien van een stem door Elijah Wood, die je voornamelijk kent van de Lord of the Rings-films. Dit zijn de punten die ons opvielen

Zeer toffe visuele stijl

Het meest opvallende aan de game 11-11 Memories Retold is zonder twijfel de visuele stijl. De hele game is alsof je naar een soort schilderij kijkt, zonder dat dingen heel gedetailleerd zijn. Toch komt alles tot leven, omdat de stijl je fantasie op een mooie manier prikkelt. Het is een game zoals ik het nog niet eerder hebt gezien en dat alleen al zou een reden kunnen zijn om de game te proberen.

11-11 Memories Retold

Een verhaal dat je raakt

Toch is het het uiteindelijk het verhaal dat de juiste snaar maakt. Het draait dus om de twee eerder genoemde personages die met hun eigen redenen belanden in een oorlog. Met name het verhaal van Kurt wist me daarbij te raken. Hij besloot de strijd te betreden nadat de compagnie waar zijn zoon in zat is verdwenen. Zijn strijd is dus voornamelijk zijn zoektocht naar zijn zoon en dat wist me te raken. Het voelt als een nachtmerrie, waarvan je telkens maar hoopt dat het goed komt. Maar ook de beweegredenen van Harry over hoe hij in de oorlog terecht komt en wat hij daar doet zijn overtuigend. Je wilt telkens verder met de game om te ontdekken hoe het afloopt.

11-11 Memories Retold

Het maken van keuzes

In het verhaal zijn er heel wat momenten dat je een keuze moet maken. Soms gaat het om een kleine keuze, terwijl je op andere momenten een hele grote keuze moet maken. De game geeft je het gevoel dat zo’n keuze gewicht met zich meebrengt. Soms zie je het effect gelijk, in andere gevallen komt het later. Nu weet ik niet zeker of een andere keuze voor een ander pad zorgt. The Walking Dead geeft je soms ook keuzes, waarbij de uitkomst onafhankelijk van je keuze hetzelfde is. Ik heb echter de keuzes niet opnieuw geprobeerd, waardoor ik in elk geval het gevoel heb dat ik mijn eigen keuzes heb gemaakt.

11-11 Memories Retold

Bepaalde verhalende content kun je enkel vrijspelen als je alles verzamelt

Het verhaal in 11-11 Memories Retold kabbelt lekker voort. Toch is er één ding waar ik een beetje moeite mee heb. Bepaalde stukken van het verhaal kun je alleen maar beleven wanneer je in een level alles vindt wat je moet vinden. Soms is dat redelijk makkelijk, maar er zijn ook gedeeltes waarbij het verzamelen van voorwerpen wat lastiger is. Je bent dan behoorlijk aan het zoeken om het volledig af te maken en dat haalt de magie weg van het verhaal. Maar ja, doe je het niet, dan mis je weer dingen. En dat is een verhalende game eigenlijk een no-go.

11-11 Memories Retold

Soms is het tempo wel erg laag

Je weet dat je in een verhalende game niet al te veel actie mag verwachten. Toch zijn er stukken die wel heel erg traag zijn en hier en daar wat overbodig aanvoelen. Dat haalt het tempo uit de game en zorgt er voor dat ik echt even wat pauzes had ingelast. Dat is gewoon jammer.

11-11 Memories Retold

Daarmee is 11-11 Memories Retold zeker geen absolute must-have, maar als je van een game met een verhaal houdt die echt wat anders doet, dan is de game eigenlijk perfect. De game is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.