Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 24/09/2020

24 september 1852: Henri Giffard demonstreert eerste bestuurbare luchtballon ooit | Throwback Thursday

Op 24 september 1852 demonstreerde Fransman Henri Giffard voor de eerste keer in de geschiedenis een bestuurbaar luchtschip. De Giffard dirigible was een gigantische stap in de luchtvaart en opende veel deuren. Tijd om terug te blikken in de Throwback Thursday van deze week.

Het verhaal van de Giffard Dirigible is een uiterst interessante. Niet alleen wanneer je kijkt naar de invloed die het heeft gehad in de ontwikkeling van de luchtvaart, maar ook zeker wanneer je kijkt naar hoe het voertuig tot stand kwam. Het is dan ook niet voor niets dat de naam van Henri Giffard in de Eiffeltoren gegraveerd is. In dit artikel vertellen we je er alles over.

Throwback Thursday: Henri Giffard en de eerste bestuurbare luchtballon

Throwback Thursday is een nieuwe rubriek op WANT. Iedere donderdag blikken we terug naar grote gebeurtenissen uit de geschiedenis. Gebeurtenissen die exact op dezelfde datum plaatsvonden als de dag waarop het artikel gepubliceerd wordt. Waar we vorige week 44 jaar terug in de tijd gingen en kennismaakten met de eerste Space Shuttle ooit, gaan we vandaag een heel stuk verder terug in de tijd.

We nemen een gigantische sprong en gaan maar liefst 168 jaar terug in de tijd. We komen uit op 24 september 1852: de dag waarop Henri Giffard demonstreerde dat een luchtballon wel degelijk te besturen was. De Franse engineer en uitvinder bouwde het eerste volledige luchtschip die ook daadwerkelijk te besturen was. De ballon had de vorm van een sigaar, was 44 meter lang en had een inhoudscapaciteit van 3200 kubieke meter. Onder die gigantische ballon was een soort bak bevestigd waar vandaan de piloot zijn werk kon doen. In dat bakje zat een stoommachine bevestigd met een vermogen 3pk (2.2 kilowatt) om de propeller aan te sturen. Die stoommachine woog 113 kilogram en was voorzien van een boiler van 45.4 kilogram om ├╝berhaupt vooruit te komen.

Henri Giffard's grand balloon before ascent, Tuileries, Paris, 1878
(Afbeelding: Flickr)

Henri Giffard had klaarblijkelijk een goed idee, maar het was nu niet bepaald een compact voertuig. Toch wilde de uitvinder bewijzen dat je er wel degelijk mee kon vliegen. Iets dat hij op 24 september 1852 dan ook liet zien. Met een topsnelheid van 10 kilometer per uur vloog Henri Giffard van Parijs naar Trappes. Ondanks het feit dat de vlucht geslaagd was, bleek het luchtschip niet opgewassen te zijn tegen de stevige windstroming.

Ondanks het feit dat de Giffard Dirigible rondjes bleef draaien, bewees Henri Giffard dat je met de juiste weercondities een vlucht kon maken.

Inspiratie uit 69 jaar innovatie

Henri Giffard wist in 1852 te doen wat uitvinders al sinds 1783 wilde bereiken. De Fransman kreeg het voor elkaar om een luchtballon te besturen en op die manier ook echt als voertuig te gebruiken. Maar hij deed het niet helemaal alleen.

In 1783 lanceerde Joseph en Jacques Montgolfier, beter bekend als de gebroeders Montgolfier, de eerste heteluchtballon. De ballon steeg op, bleef in de lucht, maar was niet bestuurbaar. Dat moest snel veranderen en uitvinders gingen aan de slag met verschillende ontwerpen om dit voor elkaar te krijgen. Alleen dat was makkelijker gezegd dan gedaan.

In 1784 ontwierp Generaal Jean Baptiste Marie Meusnier een elliptisch luchtschip van ongeveer 79 meter lang. Het voertuig was voorzien van drie propellers, maar deze moesten wel aangestuurd worden met de hand. Een vlucht vereist inzet van maar liefst 80 werknemers om te slagen. Dat ontwerp zag uiteraard nooit het daglicht.

Dat was anders voor het ontwerp van Pierre Jullien van Villejuif. De Fransman kwam met een ontwerp waar Henri Giffard twee jaar laten veel inspiratie uit zou halen. Het luchtschip had een sigaarvormige-ballon, de plek van de piloot zat onderaan deze ballon en het schip was voorzien van een klokwerk die de propellers moest bedienen. Uiteindelijk is het niet gelukt om dit schip in de lucht te krijgen, maar het wordt wel gezien als de grote voorzet van de goal van Henri Giffard.

Henri Giffard: bron aan inspiratie met een treurig einde

Het luchtschip van Henri Giffard wordt gezien als de inspiratie voor La France. Dat was de eerste luchtballon die ooit een volledige vlucht maakte. La France was 50,3 meter lang, had een inhoudscapaciteit van 1869 kubieke meter en beschikte over een elektrische motor die draaide op batterijen. Op 9 augustus 1884 werd de eerste succesvolle vlucht uitgevoerd en uiteindelijk werden er maar liefst 7 vluchten met het schip gemaakt.

Henri Giffard
Henri (Afbeelding: Wikimedia)

La France borduurde verder op dat wat Henri Giffard liet zien. Het was niet alleen mogelijk om vluchten te maken met een bestuurbare luchtballon, maar ook mogelijk om dit in allerlei weersomstandigheden te doen. En met een krachtige motor zou het mogelijk zijn om veel langere afstanden af te leggen. Een ontwikkeling die Henri Giffard zelf niet meer meemaakte. In 1882 pleegde de Fransman zelfmoord als gevolg van het verlies van zijn gezichtsvermogen.

Henri Giffard behoort tot een van de 72 namen die gegraveerd zijn in de Eiffeltoren.

 

Reageer op artikel:
24 september 1852: Henri Giffard demonstreert eerste bestuurbare luchtballon ooit | Throwback Thursday
Sluiten