2500 uur verder is deze compositie van 400 sneeuwvlokken het prachtige resultaat

Die ene perfecte foto; soms heb je ‘m binnen een uur gekiekt. Echter heb je vaker wat meer tijd nodig. Zoals deze fotograaf die zes jaar lang en 720.000 foto’s moest schieten voor de perfecte foto van een IJsvogel. Maar er zijn andere objecten die een flinke uitdaging blijken ze zijn wanneer je ze op de gevoelige plaat wilt vastleggen. Zo kan het maken van een compositiefoto van verschillende sneeuwvlokken flink wat tijd in beslag nemen. onderste foto kostte de fotograaf namelijk 2500 uur over een tijdsbestek van vijf jaar. Het resultaat is dan wel adembenemend mooi!

1 foto, veel werk

Maar hoe kan zo’n compositie dan zoveel werk met zich meebrengen horen we je denken. Dit komt door het aantal sneeuwvlokken dat je op de compositie kunt aantreffen. Dit zijn er namelijk vierhonderd in totaal. En dan ligt het vooral aan het proces van het tot stand brengen van elke individuele sneeuwvlok. De fotograaf wilde namelijk wel de perfecte compositie creëren en dat betekende geen half werk. De vlokken moeten namelijk allemaal perfect scherp zijn en natuurlijk ook in relatieve grootte ten opzichte van elkaar worden weergegeven. Of zo was de wens van de fotograaf. Een flinke uitdaging, maar hij heeft het klaargespeeld. Dit resulteerde er wel in dat ‘ie per sneeuwvlok zo’n vijf uur bezig was. Dat maal vierhonderd is al gauw zo’n tweeduizend uur!

Het proces

De reden dat de fotograaf per sneeuwvlok zo’n vijf uur bezig was heeft te maken met het feit dat ‘ie elke sneeuwvlok wel scherp op de foto wilde hebben. Hier kwam echter een uitdaging bij om de hoek kijken. Om een sneeuwkristal scherp te kieken moet je namelijk licht op de vlok laten vallen en deze de lens laten binnenvallen. Eigenlijk zou je de sneeuwvlok dan recht van voren willen schieten, maar dan zou het licht vanuit de lens zelf moeten komen. Dat is niet mogelijk. Vandaar dat de sneeuwvlokken allemaal vanuit een hoek werden gefotografeerd. En hier schuilt het probleem, want wanneer je vanuit een hoek schiet is niet elk deel van de sneeuwkristal even scherp. Om dit wel te bewerkstelligen moest de fotograaf zo’n veertig foto’s per sneeuwvlok maken en deze dan handmatig in Photoshop bewerken en samenvoegen tot de perfecte foto. En dan hebben we het nog maar over het schieten van één sneeuwkristal!

Relatieve afmetingen ten opzichte van andere sneeuwvlokken

Maar dan was de fotograaf er nog niet. Voor de compositie wilde ‘ie namelijk dat de sneeuwvlokken ook nog in relatieve afmetingen naast elkaar stonden. Dit kan gelukkig bij verschillende camera’s met een bepaalde functie, namelijk de magnification factor. Door de fysieke afmeting van de sensor en het totale aantal pixels van de sensor te combineren met deze functie kun je berekenen wat het totale aantal pixels per millimeter is van de sneeuwkristal en zo afleiden hoe groot een sneeuwvlok is. Ja, dat is een ingewikkeld proces! Je kunt hier meer lezen over het precieze proces.

Prachtige foto als resultaat

Vervolgens was de laatste stap het samenvoegen van alle foto’s tot één compositie. Dan ben je uiteindelijk wel zo’n 2500 uur en vijf jaar verder. De grootste sneeuwvlok kent een diameter van zo’n elf millimeter en de kleinste van 0,2 millimeter. En het mooiste is nog wel dat geen enkele sneeuwkristal hetzelfde is. Ze zijn allemaal uniek en even prachtig. Wij gaan ons er zelf niet aan wagen en genieten van dit uiteindelijke resultaat. Wil jij dat echter wel? Dan weet je nu hoe dat moet! Respect voor de fotograaf, wat een werk maar wat een fraaie uiteindelijke foto!

Reageer op artikel:
2500 uur verder is deze compositie van 400 sneeuwvlokken het prachtige resultaat
Sluiten