Malou van Oosterhoud
Malou van Oosterhoud 25 jan 2017

Waarom de 3D-televisie een (vroegtijdige) stille dood is gestorven

Een aantal jaar geleden maakten we kennis met de 3D-televisie. Het zou de next best thing worden. Wie wil er nou niet films kijken die letterlijk van je scherm afspatten? Hoewel de 3D-televisie in theorie een succesverhaal is, berustte dat beeld niet op de werkelijkheid.

De 3D-tv is officieel dood. Mort. Muerte. De laatste fabrikanten, LG en Sony, zijn met de productie ervan gestopt. De 3D-televisie had ooit de allure van een paradepaardje, maar is nooit een succes geworden. Waar ligt dat dan aan?

Ik was er meer van onder de indruk toen-ie uitstond

Is dit het nou?

Toen de tv uitkwam was ik, en velen met mij, geïntrigeerd. Toen een vriend van mij een 3D-tv aanschafte, was ik zo vriendelijk om mijzelf uit te nodigen en het apparaat te bekijken. Lang verhaal kort: ik was er meer van onder de indruk toen-ie uitstond.

3d-televisie

Dat had onder andere te maken met het feit dat ik een oncomfortabele, grote bril op moest. Die voelde je dan de gehele tijd. Daarnaast was dat 3D-effect zo geweldig nou ook weer niet.

Praktische functionaliteit

Dat zijn ook meteen de twee grootste problemen: het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid en aanbod. Als je een product maakt waar mensen uren zoet mee kunnen zijn, zorg er dan in ieder geval voor dat het goed werkt.

3d-televisie

Dat betekent in dit geval dat de 3D-bril niet in de weg zit. Nu voelde-ie als een obstructie op je neus. Daarnaast werd er weinig ondersteund. Zodoende kon je bar weinig dingen in 3D bekijken.

Het andere probleem is het 3D-effect zelf. Dat effect is nou niet écht revolutionair te noemen. Ja, het is een leuke gimmick, maar de beelden spatten niet van het beeld af. Je had niet het gevoel alsof je je tussen de beelden bevond. Indertijd keek ik naar een video met gele vissen. Ik had het gevoel dat ik naar een gewoon beeld keek, met een uit de kluiten gewassen zonnebril op.

We zijn er nog niet klaar voor

Toch begrijpen we waarom merken aan de 3D-televisie begonnen: 3D was hot en happening. Daarom sprong de markt erop in.

Tegenwoordig telt de 3D-televisie als voorbeeld hoe je als bedrijf niet altijd hoeft mee te gaan met trends.

Maar de merken vergaten rekening met de consument te houden. Die was met de hoge prijzen van de televisie, het magere aanbod en tegenvallende effect niet klaar voor de 3D-ervaring thuis. Of in ieder geval niet op de manier zoals zij het voor ogen hadden.

De 3D-televisie als casestudy

Tegenwoordig telt de 3D-televisie als voorbeeld hoe je als bedrijf niet altijd hoeft mee te gaan met trends. Stel je wilt als fabrikant inspelen op een trend van nu. Laten we VR noemen. Dan is het raadzaam jezelf af te vragen of jij er als bedrijf klaar voor bent, het product daadwerkelijk iets toevoegt en of je alle stappen van proces tot gebruik hebt uitgedacht. Zo voorkom je dat jouw product net als de 3D-tv een vroegtijdige dood sterft.

Reageer op artikel:
Waarom de 3D-televisie een (vroegtijdige) stille dood is gestorven
Sluiten