Mark Hofman
Mark Hofman Elektrische auto's 25 sep 2023
Leestijd: 5 minuten

Dingen waar je mensen met een elektrische auto nooit over hoort

Wie een elektrische auto heeft, is doorgaans zo trots dat hij of zij er maar niet over uitgepraat raakt. Al zijn er gek genoeg een aantal dingen waar je eigenaren echt nooit over hoort.

Uiteraard gaat het dan om de zaken die, op het gebied van de elektrische auto, best nog weleens tegenvallen. Menig bezitter is bijzonder positief en trots op zijn elektrische vierwieler, maar wat zijn de dingen die consumenten met een benzinebak echt moeten weten?

@wantnl

Nederland gaat lekker op deze 3 serie 😍 #netflix #netflixseries #netflixseries2023 #seriesnetflix #content #tips #streaming #streamingtips

♬ origineel geluid – WANT – WANT

Elektrische auto: 5 dingen waar je niemand over hoort

Begrijp me niet verkeerd, we zijn bij WANT groot fan van de elektrische auto. De transitie naar een nieuw vervoersmiddel en de innovatie die daarbij komt kijken interesseert ons mateloos. Dat we er inmiddels al een flink aantal hebben mogen rijden, is een leuke bijkomstigheid.

Hoewel we denken dat het de toekomst is, geloven we echter ook dat er nog veel moet gebeuren voordat het alternatief echt goed is. We zijn blij met het enthousiasme van eigenaren, maar vreemd genoeg hoor je ze over bepaalde zaken nooit praten. Deze vijf, bijvoorbeeld:

Vervangen van de batterij kost een godsvermogen

“Joh, die elektrische auto van mij heeft amper onderhoud nodig”, is een zin die je waarschijnlijk weleens hebt gehoord. Eigenaren pronken vaak met het gemak waarmee zo’n stekkerbolide in uitstekende staat blijft, maar over een accuvervanging hoor je ze nooit.

Logisch, want het kost een godsvermogen om de batterij van je EV te vervangen. Het belangrijkste component van een voertuig kan je duizenden tot tienduizenden euro’s kosten, afhankelijk van het model. Volgens platform 50Five, dat zich richt op e-mobility, liggen de kosten ergens tussen de 5000 euro en 20.000 euro.

5 handige tips voor deze hitte als je een elektrische auto hebt
Schoon en prachtig. (Afbeelding: Unsplash/Eduardo Arcos)

De vraag is natuurlijk hoe vaak dat precies nodig is, maar weet wel dat het vervangen van een batterij vaak een stuk duurder is dan het onderhouden van een traditionele auto gedurende vele jaren.

Elektrische auto is een ramp in de winter

In de zomer zie je al snel iedereen pronken met een elektrische auto, maar in de winter blijft het opvallend stil. Dat is niet zo vreemd, gezien het koude weer echt een ramp is voor je voertuig.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat de batterij bijzonder afhankelijk is van de buitentemperatuur. Daardoor is in de koude wintermaanden geen pijl te trekken op de actieradius van je EV. Waar je ‘s avonds nog genoeg actieradius kan hebben om zorgeloos naar je werk te rijden, kan dit de volgende ochtend opeens heel anders zijn.

Toen ik voor de eerste keer met een Ford Mustang Mach E mocht rijden, heb ik dit zelf ook kunnen ervaren. Een tripje naar een leuk nabijgelegen dorpje op mijn vakantieadres werd al snel een tripje naar een laadstation. Uiteraard is dit op te lossen door je elektrische auto ‘s nachts aan een laadpaal te zetten, maar zodra die mogelijkheid ontbreekt is het gokken geblazen.

Leip optrekken, maar rijdt het ook lekker?

Een elektrische auto trekt doorgaans veel sneller op dan een traditionele benzinebak. Mocht je dat zelf nog nooit ervaren hebben, dan zijn eigenaren van een dergelijke auto er niet vies van om je dat in geuren en kleuren te vertellen.

Hoewel het optrekken met een EV daadwerkelijk heel erg leuk is, hoor je bijna niemand over andere zaken op de weg. Hoe bepaalde auto’s zich gedragen in scherpe bochten, bijvoorbeeld. Of hoe auto’s reageren op een weg met veel verkeersdrempels.

Door het gigantische gewicht van een auto met een batterij onder de motorkap zijn bepaalde situaties iets minder leuk of comfortabel dan wanneer je een benzinebak onder je billen hebt. Er is gewoon net iets minder mogelijk.

Elektrische auto laadt nog lang niet snel genoeg

Hoewel ze steeds populairder worden, lopen bijna alle elektrische auto’s nog altijd tegen hetzelfde probleem aan. Het opladen van de batterij gaat simpelweg nog niet snel genoeg. Fabrikanten laten doorgaans weten dat snelladen langs de snelweg eigenlijk niet de bedoeling is en dat men moet leunen op laadpalen voor hun huis, maar de praktijk is dat dit echt niet overal mogelijk is.

Deze elektrische auto vliegt én is goedkoper dan een Jaguar I-Pace
De Jaguar I-Pace. (Afbeelding: Ivan Kazlouskij)

Er zijn dus veel bestuurders die uren spenderen aan een laadpaal langs de weg of op een ongezellig parkeerterrein. Bij sommige modellen staan ze er tien minuten, anderen hebben een half uur of langer nodig. En dan laden ze in sommige gevallen ook nog eens slechts tot 80% op, om de gezondheid van de batterij te beschermen.

Wat dat betreft zijn er nog wel echt flinke stappen te zetten, als je het ons vraagt.

Laat dat trekken maar even zitten

Een elektrische auto ziet er futuristisch uit, is snel en heeft een bak aan fijne functionaliteiten. Maar er zijn ook traditionele handelingen die bij de meeste modellen niet meer mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het trekken van een aanhanger of caravan.

Bij veel modellen wordt de optie voor een trekhaak niet eens aangeboden. Bij de modellen waar dit wel het geval is, slurpt het de actieradius als een malle op. Het verbruik kan zomaar verdubbeld worden in zo’n situatie.

Dit geldt ook zeker voor auto’s die benzine of diesel als brandstof gebruiken. Misschien verbruiken ze net iets minder in een dergelijke situatie, maar het komt op hetzelfde principe neer. Alleen zijn die voertuigen een stuk sneller vol te tanken dan de elektrische pareltjes die we vandaag de dag op de weg tegenkomen. En dat is voor veel mensen nog altijd een groot voordeel.

7 elektrische auto’s die zo goed zijn dat je accustress spontaan verdwijnt

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!