Sam Dille
Sam Dille Wetenschap 16 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

5 wetenschappelijke tips om kans op een depressie flink te drukken

Een depressie is iets wat je zelfs je ergste vijand niet gunt. Van die vreselijke, neerslachtige gedachten wil je natuurlijk zo snel mogelijk af. Gelukkig zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om je iets beter te voelen.

Ben Rein, een neurowetenschapper aan de Stanford University, werd enorm populair nadat een van zijn video’s in 2020 viraal ging. Sindsdien post hij TikToks vol met weetjes over neurowetenschap. Zijn filmpjes worden duizenden keren bekeken en dat levert hem 600.000 volgers op.

Last van een depressie? Misschien heb je wat aan deze tips

De neurowetenschapper houdt zich ook bezig met mentale gezondheid. Op dit moment doet hij onderzoek naar de oorzaken en oplossingen van een depressie. Aan het tijdschrift Popular Mechanics geeft hij vijf verschillende tips die kunnen helpen tegen een depressie.

1. Slaap genoeg tegen depressie

Als je slaapt verwerken de hersenen de informatie en emotie die je gedurende de dag hebt gevoeld. Slaap je te weinig, dan heeft je grijze massa te weinig tijd om alles een plekje te geven. Dit zorgt ervoor dat je overdag onrustiger bent en meer piekert. Dat zou zomaar kunnen leiden tot een depressie. Daarom is het enorm belangrijk dat je elke dag minstens zeven uur slaapt.

Slapen met hulp van licht
Lekker slapen. (Afbeelding: Pexels/Andrea Piacquadio)

2. Eet gezond

De darmen worden vaak het tweede brein genoemd en dat is niet zonder reden. De hersenen en het maagdarmkanaal zijn erg nauw met elkaar verbonden. Je maagdarmkanaal is de thuisbasis van miljarden bacteriën die de productie van neurotransmitters beïnvloeden. Dit zijn chemische stoffen die voortdurend berichten van de darm naar de hersenen brengen. Het eten van gezond voedsel bevordert de groei van “goede” bacteriën, die op hun beurt de productie van neurotransmitters positief beïnvloeden. Als de productie van neurotransmitters in goede staat is, ontvangen je hersenen positieve berichten en wordt de kans op een depressie kleiner. In dit artikel leggen we je uit welk dieet het meest effectief is.

Het perfecte dieet
Gezond eten! (Afbeelding: Unsplash)

3. Yoga tegen depressie

Regelmatig yoga beoefenen beïnvloedt ook de neurotransmitters in je hersenen, maar op een andere manier. Tijdens het doen van yoga-oefeningen maakt het lichaam GABA aan. Dit is een chemische stof die zenuwachtige of gestresste signalen in de hersenen afremt, waardoor angst of depressie minder snel optreedt. In 2010 vergeleek Streeter dit effect in vergelijking met wandelen. De organisatie ontdekte dat de GABA-niveaus aanzienlijk hoger waren bij yoga dan bij wandelen. Je hoeft helemaal geen yoga-expert te zijn om hiervan te profiteren. Al bij één uur yoga’en per dag maak je stukken meer GABA aan.

Yoga
Hij is goed te betalen (Afbeelding: Fitbit)

4. Houd contact met de buitenwereld

Eenzaamheid is een van de grootste oorzaken van een depressie. Dit komt doordat mensen echte groepsdieren zijn. Om mentaal te functioneren is het essentieel dat we regelmatig sociaal contact hebben. Leef je in isolatie dan nemen je gedachte al snel de overhand en komen je onzekerheden op de voorgrond te staan. Zorg er dus voor dat je vrienden en familie genoeg opzoekt en leuke dingen met ze doet. En als je even niemand hebt om iets te doen, ga dan zelf dingen ondernemen.

Ga erop uit tegen depressie
Breng genoeg tijd door met vrienden. (Afbeelding: Pexels/Toa Heftiba Şinca)

5. Mindfulness

Stel je voor dat je net je dag begint, wakker wordt en je klaarmaakt voor werk. Als je het huis verlaat, begin je stress te krijgen van een naderende deadline. Komen dit soort momenten vaker voor in een week, dan kan dit uitgroeien tot een serieuze depressie. Gelukkig kun je stress-momenten verhelpen door aan mindfulness te doen. Door diep te ademen en stil te staan bij het hier en nu kom je er vaak achter wat de oorzaak van je stress is. Op die manier kun je een volgende keer voordat je die stress iets veranderen van je routine.

Last van negatieve gevoelens? Dit zou zomaar de oplossing kunnen zijn

Deze adviezen zijn nooit een vervanging van professionele mentale hulp. Toch kan het een fijne ondersteuning zijn om je net iets beter te voelen. Heb jij serieuze mentale klachten, neem dan een kijkje op MIND Korrelatie. Hier kun je bellen of chatten met een hulpverlener.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere zaterdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
5 wetenschappelijke tips om kans op een depressie flink te drukken
Sluiten