Jelle van Es | LinkedIn Tech 15 aug 2017

Agents of Mayhem review: de eerste interessante game van dit game-najaar

De afgelopen twee maanden was het rustig in de wereld van games. Het is de traditionele zomerdroogte, die zo nu en dan verbroken wordt met een leuke game. Daar lijkt nu een einde aan te komen. De aankomende weken zien we heel wat grote games op de planning staan en kunnen we zodoende ook meer over games schrijven. Daarbij beginnen we met Agents of Mayhem.

Agents of Mayhem, de spirituele opvolger van de Saints Row-games

Deze nieuwe game van Volition is nu verkrijgbaar voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc. Agents of Mayhem zou je kunnen zien als een spirituele opvolger van de Saints Row-games. Het wordt gemaakt door dezelfde ontwikkelaar en speelt zich af in hetzelfde universum. Qua verhaal staat het echter redelijk los van de Saints Row-games en je hebt zodoende geen voorkennis van de reeks nodig, maar er zijn bepaalde personages die in de game terugkeren.

agents of mayhem

Third-person action shooter

Agents of Mayhem is een third-person action shooter waarin je een team van drie helden vormt en samen met hen verschillende missies afloopt. Hoewel we behoorlijk positief zijn, moeten we ook een aantal tekortkomingen schetsen.

Zo is het verhaal van de game nogal matig, heeft de game moeite om de actie soepel in beeld te brengen wanneer er veel gebeurt, en is het een game waarin je vaak in ondergrondse locaties komt, die iets te veel op elkaar lijken. Ondanks deze tekortkomingen heeft de game ons (over de breedte genomen) goed vermaakt. Iets dat we met de onderstaande punten graag willen benadrukken.

Luchtige personages

In Agents of Mayhem ben je continu met drie verschillende agents op pad. Op elk gewenst moment wissel je tussen de personages om zo gebruik te maken van de verschillende vaardigheden van de agents. Tussen de missies door en tijdens speciale verhaalmissies leer je de agents verder kennen. Ondanks het feit dat ze niet heel veel diepgang kennen, komen ze door hun luchtigheid, grof taalgebruik en vreemde achtergrondverhalen wel tot leven.

Genoeg variatie in de missie

We waren van tevoren een beetje bang dat Agents of Mayhem een aaneenschakeling van explosies en wapengekletter zou worden, maar dat valt in de praktijk redelijk mee. Als je al missies hebt waarin je moet knallen, dan merk je dat daar variatie in zit doordat je met verschillende vijanden en bossfights te maken hebt.

Ook moet je tijdens dit soort gevechten goed gebruik maken van je speciale aanvallen en de juiste agent voor de juiste vijand selecteren. Buiten dit soort missies om heb je missies waarbij je vijanden in de auto moet achtervolgen, kleine puzzels die je moet oplossen, en er is een missie waarin je in leven moet blijven terwijl er een meteoriet regen op je valt.

Lichte RPG-elemten voor wat diepgang

Tot slot is Agents of Mayhem een game die een aantal lichte RPG-elementen kent. Door diverse missies met je agents te voltooien, verdien je ervaringspunten, waarmee zij in levels stijgen en zodoende toegang krijgen tot nieuwe vaardigheden. Verder kun je per agent bepaalde storymissies aangaan waarmee je skins vrijspeelt, waardoor je je agent persoonlijker kunt maken.

Tot slot heb je nog te maken met geld dat je tijdens het spelen verdient. In je thuisbasis kun je daar ook weer allemaal upgrades voor aanschaffen. Op die manier heb je tijdens het spelen echt het gevoel van vooruitgang.

Als een luchtige actiegame doet Agents of Mayhem gewoon wat het moet doen. Het heeft tekortkomingen, zoals we eerder benoemd hebben, maar de lol die we ermee hebben beleefd heeft duidelijk de overhand.