Airbus wil in de toekomst vliegtuigen laten vliegen op waterstof

Hoe de toekomst van het vliegen eruitziet, is nog steeds de vraag. Wat wel zeker is, is dat milieuvriendelijker moet. Airbus komt met een oplossing.

Vliegen, we doen het allemaal graag, maar het is niet zo heel goed voor het milieu. Het liefst gaan we snel naar de zon of naar de andere kant van de wereld om nieuwe culturen te ontdekken. Helaas stoten vliegtuigen veel CO2 uit door de grote hoeveelheid kerosine die ze gebruiken. De luchtvaart is dan ook bezig om de uitstoot te verlagen. Zo werkt KLM samen met de TU Delft en Boeing om een speciaal vliegtuig te ontwerpen in een grote V om zo aerodynamisch te zijn. Zij zijn niet de enige die werkt aan minder uitstoot. Ook vliegtuigbouwer Airbus heeft grote plannen.

Een Airbus op waterstof

Airbus ziet namelijk toekomst in het vliegen op waterstof. Volgens het bedrijf kunnen de eerste vliegtuigen met die techniek de lucht in in 2035. Het bedrijf heeft deze week drie concepten laten zien met de naam ZEROe. CEO Guillaume Faury noemt het dan ook een historisch moment voor de commerciële luchtvaart. “Het gebruiken van waterstof heeft het potentieel om de klimaatimpact die de luchtvaart heeft significant te verminderen.”

Het idee is er al, alleen zijn er nog wel wat beren op de weg. Het concept van Airbus leunt zoals gezegd op waterstof. Toch moet er nog een manier gevonden om grote hoeveelheden te kunnen produceren met groene energie of met een lage uitstoot. Nu is het wel al mogelijk om grote hoeveelheden te maken, alleen kost dit veel methaan, wat niet goed is voor het milieu. Ook zullen de luchthavens grote investeringen moeten doen, zodat er makkelijk waterstof getankt kan worden.

Geen nieuw idee

Eigenlijk is waterstof in de luchtvaart totaal geen nieuw idee. Zo waren er vroeger al zeppelins die op de brandstof vlogen. Dat is gestopt na het ongeluk van de Hindenburg in 1937. De zeppelin ontplofte en daardoor overleden 35 van de 97 passagiers.

Aan het begin van dit millennium werkte Airbus mee aan het Cryoplane project. Er werd onderzoek gedaan naar vloeibaar waterstof, maar er werd uiteindelijk nooit wat mee gedaan.

Airbus heeft een concept van drie verschillende vliegtuigen en werkt hiervoor samen met Easyjet. Het grootste kan 200 passagiers vervoeren en kan verder dan 3.200 kilometer. Die met propellers heeft 50 procent minder capaciteit en kan tevens de helft minder aan afstand afleggen als het grootste toestel. Het derde model lijkt een beetje op het ontwerp van de TU Delft en Boeing en heeft ook een soort V-vorm, al is die wel veel kleiner.

Reageer op artikel:
Airbus wil in de toekomst vliegtuigen laten vliegen op waterstof
Sluiten