Home 21 mei 2019 Raymon Mens

Albert Heijn laat een slim algoritme je korting bepalen

Albert Heijn is hard bezig om technologie meer voor zijn winkels te laten betekenen. De grootgrutter zet een slim algoritme in om voedselverspilling te verminderen. De supermarktketen gaat producten die beperkt houdbaar zijn dynamisch afprijzen. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.

Een algoritme houdt rekening met allerlei factoren die een product kunnen beïnvloeden. Denk aan de locatie van de winkel, bonus­aanbiedingen, weers­omstandig­heden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. De proef met dynamisch afprijzen start bij de Albert Heijn in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten.

Dynamische prijskaartjes bij Albert Heijn

Supermarkten prijzen producten al langer af, maar dat gaat nu nog handmatig met stickers. Dat gebeurt voor 10 uur in de ochtend, zodat producten de hele dag met korting verkrijgbaar zijn. Die stickers worden bij de proef vervangen door digitale prijskaartjes waarop een algoritme de korting toepast. Is het een warme dag en blijft er doorgaans veel van een product liggen? Dan kan de korting door de dag heen oplopen.

Albert Heijn dynamisch afprijzen
Klik/tap voor groter.

Omdat producten fifo (first in, first out) gevuld moeten worden, zullen producten met korting vaak vooraan liggen. Het voorraadsysteem weet ook precies hoeveel exemplaren van producten met een bepaalde houdbaarheidsdatum aanwezig zijn. Zodra het laatste product met beperkte houdbaarheid door een kassa gescand wordt, zal het algoritme opnieuw een korting aangeven. Op deze manier wordt ook voorkomen dat er korting wordt gegeven op artikelen die niet meer in het schap liggen.

Meer korting, minder voedselverspilling

Het ultieme doel van dit slimme algoritme is voedselverspilling drastisch verminderen. Albert Heijn werkt samen met het Israëlische bedrijf Wasteless. Dat zegt dat bij een pilot in Spanje de voedselverspilling met 33 procent is afgenomen. Bij een vergelijkbare proef in Italië werd een verspillingsafname van 89 procent behaald. Of de technologie snel naar andere filialen komt is op moment van schrijven niet bekend.

Reageer op artikel:
Albert Heijn laat een slim algoritme je korting bepalen
Sluiten