Getest: de recordbrekende Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Noah Korevaar 12 mei 2018 Cars

Ieder zelfrespecterend automerk heeft er tegenwoordig wel één in haar line-up: een SUV. De sportieve off-roader is ongekend populair, maar waarom zou je dit type auto moeten verkiezen boven een echte off-roader of een snelle sedan? Het antwoord op deze vraag vonden we onder stralende zon aan de Côte d’Azur. Daar nodigde Alfa Romeo ons namelijk uit om hun Stelvio Quadrifoglio te testen.

Wat ons tegenstaat is dat een SUV vaak meerdere dingen probeert te zijn en vervolgens zowel op het circuit, alsmede buiten de gebaande paden tekort schiet. Dat beeld verdween als sneeuw voor de zon tijdens onze uitvoerige test van de 510 pk krachtige Stelvio van Alfa Romeo. Een record brekende SUV die niet alleen op de gewone weg, maar ook op het circuit een glimlach op ons gezicht toverde.

De oorsprong van Quadrifoglio

Na onze vlucht van Amsterdam naar Marseille en een korte autorit, maakten we voor de eerste keer kennis met de quadrifoglio versie van de Stelvio. Wat meteen opvalt is dat we hier niet te maken hebben met een gewone SUV. De luchtinlaten op de motorkap, het gespierde bodywork, de 20-inch lichtmetalen velgen, een viervoudige uitlaat, de flinke remklauwen en natuurlijk het iconische Quadrifoglio-embleem.

Voor wie het niet weet: dit is het klavertjevier die ook pronkt op de sitepod van de Formule 1-auto van team Alfa Romeo. In 1923 schilderde de Italiaanse coureur Ugo Sivocci dit klavertje vier op zijn Alfa Romeo vlak. Hij deed dit vlak voordat hij van start ging bij de Targa Florio-wegrace op Sicilië, in de hoop dat dit geluk zou brengen. Dat deed het zeker, want Ugo won zowaar de legendarische race. Sindsdien is het Quadrifoglio Verde symbool niet meer verdwenen van de sportiefste modellen die uit de fabrieken van Alfa Romeo komen rollen.

Het feit dat dit iconische logo prijkt op de zijkant van deze Stelvio, laat onze verwachting nog verder groeien. De setting van onze eerste kennismaking had niet beter gekund. De route van 180 kilometer die voor ons is uitgezet, leidt ons via kronkelende bergwegen richting onze eindbestemming: circuit Paul Ricard. Een bestemming om naartoe te leven, maar niet voordat we echt kennis hebben gemaakt met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

Recordbrekende krachtpatser

Onder de motorkap van deze nietsontziende SUV ligt een 2.9 liter V6 bi-turbomotor. Deze levert 510 pk en dat voel je niet alleen, maar hoor je ook. Het uitlaatsysteem produceert een heerlijke diep bulderend geluid en verraadt de kracht die schuilgaat achter het stijlvolle Italiaanse ontwerp. Druk het gas in en je vergeet spontaan dat je in een ruim 1.700 kilo zware SUV zit. Dat gevoel wordt alleen nog maar versterkt wanneer je de Stelvio met volle overtuiging een bocht instuurt. Dan komt hij pas echt tot leven.

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio is namelijk meer dan een krachtige SUV. Alfa Romeo heeft een lange geschiedenis als het gaat om het bouwen van raceauto’s. Ook de Quadrifoglio variant van de Stelvio is daarom gebouwd voor het circuit en niet alleen om te pronken met het vermogen en de 0 tot 10- tijd. Dat dit gelukt is, heeft Alfa Romeo inmiddels al bewezen. De Stelvio Quadrifoglio volbracht een rondje Nürburgring namelijk in 7 minuten en 51,7 seconden.

Een wereldrecord, want geen enkele SUV wist ‘de groene hel’ sneller te temmen dan de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Deze prestatie is vooral te danken aan de vierwielaandrijving, active torque vectoring en de perfecte 50/50 gewichtsverdeling. Dit in combinatie met de beste stuuroverbrengingsverhouding in zijn klasse, zorgt dat de Stelvio Quadrifoglio aan de weg kleeft en ongekende stuurprecisie biedt. Iets wat we zelf mochten ervaren op het Formule 1-circuit Paul Ricard.

Het Formule 1 circuit Paul Ricard

Op zondag 24 juni zal Max Verstappen hier aan de start verschijnen bij de terugkeer van Paul Ricard op de Formule 1-kalender. Veertien keer eerder was dit het circuit waar de GP van Frankrijk werd verreden, al moeten we daarvoor wel terug naar de jaren ‘70. Nu keert het Formule 1-circus, inclusief Max Verstappen, terug op het iconische circuit, maar niet voordat wij onze kunsten mochten vertonen in de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

Met een instructeur aan onze zijde verkenden we het 5,8 kilometer lange circuit om vervolgens onze innerlijke Max Verstappen te laten ontwaken. We zetten de Stelvio Quadrifoglio in race modus en ontdoen het beest zo van al zijn ketens. De hulpmiddelen gaan uit en het is aan ons om de ruim 1.700 kilo zware en 510 pk krachtige Stelvio in bedwang te houden. Je zou verwachten dat dit een zware taak is, maar niet is minder waar.

Alfa Romeo Stelvio Quadrofoglio: De ultieme SUV

Ook wanneer je zonder hulpmiddelen de grens opzoekt, is de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio een genot om in te rijden. Zonder problemen pakten we in iedere bocht de apex en vlogen we over de ideale racelijn. Je vergeet simpelweg dat je in een ruime SUV zit en dat is absoluut een compliment. Pas wanneer je het zelf ervaart, snap je waarom deze auto het SUV record op Nürburgring in handen heeft. Het is werkelijk ongekend wat Alfa Romeo met hun Stelvio Quadrofoglio heeft neergezet

Specificaties

Naam: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Vermogen: 375 kW / 510 pk
Maximale koppel: 600 Nm
Topsnelheid: 283 km/h
Acceleratie 0-100: 3,8 seconden
Massa: 1.730 kg

Wil je meer weten over de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio? Klik dan hier

Reageer op artikel:
Getest: de recordbrekende Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Sluiten