Martijn Pijnenburg
Martijn Pijnenburg Tech 11 mrt 2018

Annihilation Review – aankomende Netflix sci-fi klassieker?

Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat films exclusief voor Netflix gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan Bright, Mute en The Outsider. Onlangs was er echter een film die eigenlijk voor een bioscoopuitgave was bedoeld, maar in Nederland vanaf 12 maart gewoon op Netflix te zien is. Dit omdat het project onlangs de positieve reacties van het testpubliek te ingewikkeld zou zijn voor de gemiddelde bezoeker.

Annihilation Review

De betreffende film was Annihilation, een sciencefiction thriller die zowel geschreven als geregisseerd is door de man die ook verantwoordelijk was voor Ex Machina. Veel mensen die de film al konden zien waren positief, maar toch vreesde men dat het geen financieel succes zou worden. Vermoedelijk omdat het verhaal vrij ingewikkeld is en daardoor niet voor iedere kijker zou zijn weggelegd. De bioscoopvertoningen bleven daardoor beperkt en de film ging naar Netflix. Wij hebben hem gezien en geven hierbij ons oordeel.

Het valt op dat het project wat matig begint. De film laat ons een nietszeggend liefdesverhaal zien en introduceert daarna de zogeheten ´Area X´. Dit is een gebied wat door een onzichtbare grens afgesloten wordt van de rest van de wereld. Hoe dit precies zit wordt niet uitgelegd, maar men stuurt wel vijf wetenschappers op af. Daar aangekomen gebeuren er rare dingen en verliest men het contact met de buitenwereld. Het voelt in eerste instantie een beetje aan als Cloverfield Paradox en dat is niet bepaald een compliment.

Annihilation Review - aankomende sci-fi klassieker?

Alles voelt een beetje ongeloofwaardig aan en daardoor lijkt het even alsof Annihilation dezelfde kant opgaat als voorganger Mute. Deze film deed namelijk vrij pretentieus maar wist uiteindelijk nauwelijks te overtuigen. Ook Annihilation komt met een ingewikkeld verhaal dat gezien de ongeloofwaardige gebeurtenissen niet uit de verf lijkt te komen. Gelukkig herpakt de film zich na tijdje en blijkt er wel degelijk sprake van een uitgedacht concept te zijn. Daarnaast begint het ook spannend te worden.

Kleurrijke setting

Annihilation kan dus vergeleken worden met Cloverfield Paradox en een hoop andere sciencefictionfilms die zich op een ruimtestation afspelen. Het verschil is echter dat Annihilation een oerwoud als setting heeft. Dit is niet alleen origineel, het levert ook een hoop prachtige beelden op. De jungle zo mooi vormgegeven dat het zonde is dat men de film niet in de bioscoop heeft uitgebracht. Daar was alles namelijk een stuk beter tot zijn recht gekomen.

Stof tot nadenken

Het project bevat nogal wat ingewikkelde materie en zal daarom niet iedereen aanspreken. Met name voor mainstream kijkers is het misschien een beetje langdradig. Alhoewel er wel degelijk ruimte is voor actie moet je daarvoor even geduld hebben. Echte sciencefictionliefhebbers kunnen daarentegen volop genieten van allerlei theorieën waarover je achteraf nog lang na kunt denken. De assumptie dat de film voor veel kijkers te moeilijk zou zijn was dus eigenlijk zo gek nog niet.

Deze review is geschreven door CineMartijn.

Annihilation is een ietwat aparte film die niet iedereen zal liggen. Het ingewikkelde plot en de soms onconventionele keuzes zullen ervoor zorgen dat het voor veel kijkers wat pretentieus kan aanvoelen. De film is zeker niet slecht, maar als je laagdrempelig vermaak zoekt dan is het waarschijnlijk niet helemaal jouw ding. Sciencefiction fans gaan het project waarschijnlijk wel waarderen, dus voor deze groep is het sowieso een aanrader. Mocht je nog twijfelen, geef het dan maar gewoon een kans. Wil je nog meer Netflix tips? Bekijk dan hier onze aanraders voor maart.