Mark Hofman
Mark Hofman Tech 31 dec 2020

Apple ziet eindelijk het verschil tussen een appel en een peer

In augustus dit jaar werd duidelijk dat Apple het verschil tussen appels en peren niet heel goed in de smiezen heeft. Het kleine bedrijfje achter de app Prepear werd namelijk aangeklaagd door de Amerikaanse techgigant vanwege het logo. Dat zou, volgens het bedrijf, teveel op het logo van Apple lijken.

Gelukkig is Apple aan het einde van dit jaar iets beter bij de les. Het bedrijf is namelijk met Prepear in onderhandeling voor een schikking voordat de volledige rechtszaak van start gaat. Al weten we natuurlijk nog niet wat er afgesproken is.

Apple schikt met Prepear

Wie het logo van PrePear voor het eerst onder ogen ziet denkt waarschijnlijk niet direct aan Apple. Al ziet het bedrijf uit Cupertino dat zelf heel anders. In augustus dit jaar klaagde de techgigant het kleine bedrijf achter Prepear aan vanwege het feit dat het logo teveel leek op dat van Apple. Ondanks dat het gebruik van een woordgrap hier uiterst verleidelijk is klopt het in deze situatie ook gewoon. Daarom gooien we hem nog een keer jullie kant op: Apple is appels met peren aan het vergelijken. Toch was er volgens de techgigant reden genoeg om het bedrijf aan te klagen. In de aanklacht is dan ook het volgende te lezen:

“Het logo van Prepear bestaat uit een minimalistisch ontworpen stuk fruit dat voorzien is van een blad dat de rechterkant op staat, waardoor Apple’s beroemde Apple logo direct in de gedachte van mensen opduikt.”

Apple is nog steeds van mening dat dit het geval is, want het trekt de aanklacht op dit moment nog niet in. Wel gaat het bedrijf in onderhandeling met Super Healthy Kids, het bedrijf achter Prepear, om tot een schikking te komen. MacRumors komt erachter dat Apple het verzoek heeft gedaan om de rechtszaak voor dertig dagen op te schorten.

250.000 handtekeningen

Tijdens het schrijven van het artikel in augustus werd al vrij snel duidelijk dat er weinig sympathie te vinden is voor Apple in dit geval. Op de redactie vonden we het een belachelijk beslissing en ook onze lezers hadden weinig goeds te zeggen over het bedrijf. Daarnaast riep Super Healthy Kids een petitie in het leven om Prepear te helpen. Het bedrijf had als doel om 25.000 handtekeningen te verzamelen, maar kreeg dankzij alle media-aandacht veel meer hulp dan verwacht. De petitie is inmiddels 250.000 keer getekend.

Naast de petitie heeft het bedrijf achter Prepear zich, net als deze grote mediabedrijven, ook aangesloten bij de The Coalition for App Fairness.

Reageer op artikel:
Apple ziet eindelijk het verschil tussen een appel en een peer
Sluiten