Augmented reality: waarom Apple de concurrentie ver achter zich gaat laten

Je leest het overal: Apple is niet meer innovatief, het bedrijf verliest zijn focus. Niets is echter minder waar. Apple is meer gefocust dan ooit, al helemaal als het om augmented reality gaat.

Apple over duizend jaar

Tim Cook is er duidelijk over: Apple moet over duizend jaar nog steeds bestaan. Geen gehaaste innovatie, maar duurzaam denken op de lange termijn. Allemaal leuk en aardig, maar de concurrentie is ook hard aan de weg aan het timmeren.

Apple techrevolutie

Samsung en Google innoveren met hun high-end toestellen, waar de iPhone al jaren achter de feiten aanloopt. Microsoft maakt indruk met zijn premium pc’s en tablets, met name de Surface-lijn, waar Apple de pro’s achterlaat. Ondertussen vegen Alexa en Google Assistant de vloer aan met Siri.

Het is niet per se een alarmerende situatie. Toch hebben we hier te maken met een nieuwe Apple. Op de lange termijn denken is slim, maar right now raakt Apple zijn status als innovatieve speler kwijt. Is de techgigant zijn focus kwijt?

Het nieuwe Apple

Het antwoord is gelukkig nee. Sterker nog, Apple focust zich juist meer dan ooit. Met een nieuwe strategie gaat het bedrijf juist ambitieus de toekomst tegemoet.

Apple staat bekend om zijn hoge prijzen, maar daar komt langzaam verandering in. Sure, de iPhone 8 wordt naar verwachting nog prijziger dan zijn voorgangers, maar aan de andere kant van het spectrum breidt Apple ook uit.

iPhone 8 concept

De iPhone SE zorgt ervoor dat Apple opeens meedingt in een compleet nieuw prijssegment. De OnePlus 3 is een ontzettend tof apparaat, maar voor slechts honderd euro meer heb je al de iPhone SE. De specificaties zijn een stuk minder, maar dan heb je wel een stabiele iPhone.

Hetzelfde geldt sinds een tijdje voor de iPad. Apple heeft een goedkoper model aangekondigd, waarmee de 9.7-inch modellen goedkoper zijn dan ooit. Het goedkopere model heeft niet de nieuwste chipset, maar dat is anno 2017 ook niet meer nodig.

Ondertussen dringt Apple steeds meer klaslokalen binnen. Scholen bestellen elk jaar honderden iPads. Cook wil dat Apple’s programmeertaal, Swift, de standaard wordt binnen de industrie. Kinderen kunnen er al vroeg mee beginnen dankzij toegankelijke spelletjes. Hadden we je al verteld dat Swift het beste op Macs en iPhones werkt?

iPhone: de verbindende factor

Op de korte termijn is de strategie van Apple duidelijk. De focus ligt niet meer op het continu innoveren. In plaats daarvan wil het met stabiele technologie zoveel mogelijk consumenten aan zijn gadgets krijgen, zo jong mogelijk.

Daarom is het ecosysteem van Apple ook zo gesloten. Google wil overal aanwezig zijn, maar Apple wil dat iedereen zijn gadgets gebruikt. iMessage, AirPods, iCloud: alles is ontworpen om jou vast te ketenen aan Apple’s producten.

Apple

Voorlopig blijft de smartphone de ideale alleskunner. Daar zal uiteindelijk verandering in komen, maar Apple bereidt zich daar allang op voor. Tim Cook gelooft heilig in augmented reality, volgens hem de volgende grote stap.

Waarom zou je een telefoon gebruiken als alle informatie al in je gezichtsveld te vinden is? Apple is naar verluidt al druk in de weer met prototypes. Duizenden werknemers zijn al druk bezig om Apple’s volgende innovatieve doorbraak te bewerkstelligen.

Het is een unieke kans om een nieuwe markt te domineren, maar ook een groot gevaar. Apple‘s hoge waarde als bedrijf is bijna geheel berust op de iPhone. Zonder het toestel valt het middenpunt van Apple’s ijzersterke ecosysteem weg.

Augmented reality: de volgende grote techrevolutie

Daarom is het essentieel dat Apple bovenop dergelijke nieuwe ontwikkelingen zit. Google, Samsung, LG: iedereen maakt zich klaar voor de volgende techrevolutie.

Ondertussen worden er al kleine stappen gemaakt. De Apple Watch laat je al informatie raadplegen zonder je iPhone uit je zak te halen. Bovendien krijgt de iPhone 8 waarschijnlijk een 3D-camera, met augmented reality mogelijkheden.

Augmented Reality

Augmented reality komt er aan, of we het nou willen of niet. Apple gaat ervoor zorgen dat de iPhone de katalysator wordt, de gadget die je bindt aan Apple‘s visie van de toekomst. Tot augmented reality een succes is kunnen de vlaggenschepen de al goedgevulde kas van de techgigant blijven spekken.

Daarmee zijn we aangekomen bij de reden dat Apple niet direct op elke stap van concurrenten hoeft te reageren. Het Amerikaanse bedrijf speelt in zijn eigen league. Het is niet de Galaxy S8 vs. de iPhone 7, maar Apple‘s ecosysteem vs. Samsung‘s ecosysteem. Het is duidelijk wie de winnaar is.

Augmented Reality

Nu huizen, auto’s en zelfs je stofzuiger slimmer worden, is dat belangrijk: die verbindende factor zijn. Apple doet dat al jaren, Samsung is net begonnen. Duizend jaar? Geen idee, maar Apple blijft voorlopig de techkoning die we allemaal kennen.

Ondertussen blijft Android je beste buddy in de keuken. Check ook de nieuwe slimme verlichting van Ikea! Of ben je toch meer van de old school auto’s?

Reageer op artikel:
Augmented reality: waarom Apple de concurrentie ver achter zich gaat laten
Sluiten