Tech 17 feb 2019 Noah Korevaar

Genie achter iconische campagnes Apple gaat met pensioen

Lee Clow is een grote naam in de reclamewereld. Hij is reclamedirecteur bij Apple’s reclamebureau TBWA en leverde een aantal van de meest iconische reclamecampagnes van de techgigant af. Nu gaat de Amerikaan met pensioen.

Lee Clow & Apple

Dat heeft hij bekendgemaakt. Hij blijft zijn naam echter wel verbinden aan Apple, in een adviserende rol. Hij wordt namelijk emeritus voorzitter van TBWA \ Media Arts Lab. Dat is een divisie van het bureau die sinds 2006 exclusief voor Apple aan de slag gaat.

Clows carrière beslaat meer dan vijf decennia, waarvan hij er drie aan de slag ging voor Apple. Dat leverde een aantal nog altijd iconische campagnes op. Denk bijvoorbeeld aan de advertentie uit 1984 voor de originele Macintosh, of de advertenties uit de jaren 90 waarin Mac tegenover PC werd gezet. Controversieel doch effectief.

TBWA Lee Clow Apple

Toen Steve Jobs in 1997 terugkeerde bij Apple leverde Clow zijn meesterwerk af: de Think Different-slogan. Ook de kleurrijke silhouetadvertenties voor de iPod en iTunes kwamen uit zijn creatieve koker. Het moge duidelijk zijn dat Clow een grote rol speelde in de branding van Apple.

Apple CEO Tim Cook reflecteerde op de legendarische carrière van Clow:

“Tijdens zijn lange samenwerking met Steve en Apple, vertelde Lee krachtige visuele verhalen die nieuwe technologieën verhieven met de passie, creativiteit en vindingrijkheid die onze eigen menselijkheid bepalen. Hij hielp Apple zichzelf door moeilijke tijden te loodsen en zijn werk inspireerde het publiek om verder dan de horizon te kijken terwijl een spannende toekomst in zicht kwam. Lee’s oeuvre van meer dan vijf decennia gonst van slimheid, warmte en enthousiasme – en het lijdt geen twijfel dat het generaties ‘Crazy Ones’ die nog moeten komen zal inspireren en motiveren.”

TBWA \ Media Arts Lab blijft exclusief voor Apple werken, overal ter wereld. Het bedrijf wordt nu geleid door de van oorsprong Vlaamse Katrien de Bauw en Brent Anderson.

Hieronder kun je nog eens terugblikken op het werk dat Clow voor Apple deed:

 

Reageer op artikel:
Genie achter iconische campagnes Apple gaat met pensioen
Sluiten