Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Home 16 feb 2018

HomePod: Apple verdient verrassend weinig met slimme speaker

Apple‘s producten zijn doorgaans vrij prijzig. Daar krijg je kwaliteit voor terug, maar de techgigant hanteert ook flinke winstmarges. Dat geldt echter niet voor de onlangs gelanceerde HomePod, de slimme speaker van het bedrijf. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van onderzoeksbureau TechInsights. Uit hun analyse blijkt dat de HomePod Apple minder oplevert dan je zou denken.

HomePod levert Apple minder op dan je denkt

Apple wil naar verluidt vooral indruk maken en snel een flink marktaandeel veroveren: “Apple heeft zijn marges iets kleiner gemaakt. Als je iets doet, doe het dan goed.” Het bedrijf wilde dus niet voor een halfslachtige poging gaan. In die context is het merkwaardig hoe afgeraffeld de HomePod soms aanvoelt, zeker met de hobbelige geschiedenis van de speaker in het achterhoofd. Hier lees je daar meer over.

Maar goed, terug naar het kostenplaatje van de slimme speaker. Uit de analyse blijkt dat elke HomePod 219 dollar kost om te maken. Uiteindelijk leggen consumenten er 349 dollar voor neer. Dat is een winstmarge van 38 procent. De Amazon Echo heeft een winstmarge van 66 procent, en de Google Home een winstmarge van 56 procent. Allebei modelletjes die 99 dollar kosten. Houd er overigens rekening mee dat het hier om analyses gaat, inschattingen. Het zal absoluut dicht in de buurt zitten, maar neem dit soort plaatjes altijd met een korrel zout.

Apple HomePod Sonos

De marge van de HomePod ligt ook een stuk lager dan andere producten van Apple. De iPhone X kost in Amerika 999 dollar, maar kost voor Apple 357,50 dollar aan onderdelen. Dat is een marge van 64 procent. De Apple Watch Sport van 349 dollar kost 87.30 dollar om te maken, wat neerkomt op een marge van 74 procent. Houd echter in het achterhoofd dat we het dan enkel over de kosten van de onderdelen hebben. De iPhone moet nog in elkaar gezet worden, maar ook marketing en alle logistiek komt daar nog bovenop.

Die extra moeite van Apple hoor je ook terug. De HomePod is dan misschien een stuk duurder dan bijvoorbeeld de Google Home, maar klinkt ook een stuk beter. Ook vergelijkbare of zelfs duurdere speakers hebben moeite om Apple’s speaker bij te houden. Aan de geluidskwaliteit zal het dus niet liggen.

Toch is de strijd nog niet gestreden. Het is een slimme speaker, niet een speaker. Toch blijft Siri hopeloos achter bij de concurrentie.

Strijd is nog niet gestreden

Toch is de strijd nog niet gestreden. Het is een slimme speaker, niet een speaker. Toch blijft Siri hopeloos achter bij de concurrentie. Complexe vragen of gesprekken blijven een pijnpunt, maar ook het herkennen van verschillende stemmen behoort niet tot de mogelijkheden. Zo kan bijvoorbeeld elke bezoeker jouw HomePod aansturen. Terwijl juist die specifieke stemherkenning ideaal zou zijn voor het aanzetten van je eigen playlists. Het is nou eenmaal een gadget waar gezinnen ook gebruik van gaat maken. Op het moment van schrijven leent het product zich daar echter niet voor.

HomePod

Hopelijk komt daar met iOS 12 verandering in. Geruchten wijzen op een diepere integratie met Siri. Hopelijk worden die verbeteringen ook uitgerold naar de HomePod, zodat de rommelige lancering zo snel mogelijk goed kan worden gemaakt. Een ding is duidelijk: Apple is bereid om vol op in te zetten. Maar gaat dat genoeg zijn? Check hier onze review van de Sonos One.

Bloomberg

Reageer op artikel:
HomePod: Apple verdient verrassend weinig met slimme speaker
Sluiten