Apple 15 mrt 2019 Noah Korevaar

Privacy: Apple’s boodschap in nieuwe reclame is duidelijk

Apple pakt alle privacyschandalen van concurrenten gretig aan om zijn eigen producten aan de man te brengen. Wil je privacy? Dan moet je bij Apple zijn, zo luidt al jaren de boodschappen.

Apple focust op privacy

Dat maakte de techgigant al op ludieke wijze duidelijk tijdens het CES, in Las Vegas. Een actie die je normaliter niet zo snel van Tim Cook en Co. zou verwachten.

Ondertussen blijft de marketingmachine ronken, met als nieuwste wapenfeit een gloednieuwe reclame voor de iPhone. Ook hier windt Apple er geen doekjes meer omheen: “Privacy. That’s iPhone.” Oftewel, je hoeft de concurrentie niet eens te overwegen.

We zien allerlei scenario’s voorbij komen waarin je privacy belangrijk is. Sloten op ramen, mensen die gesprekken tijdens diners afluisteren, gordijnen voor je ramen. Het illustreert allemaal hoe belangrijk we privacy vinden… tot we een smartphone kopen.

Of, zoals Apple het treffend samenvat: “Als privacy belangrijk is in je leven, dan is het ook belangrijk op welke telefoon je leven plaatsvindt.”

Ook voor de doorsnee consument wordt het steeds duidelijker hoeveel zijn of haar data waard is. Vrijwel dagelijks duiken er nieuwe schandalen op waaruit blijkt dat een ontwikkelaar, fabrikant of andere partij gretig je haast bespioneert en je data verkoopt.

Ook Apple zelf heeft een reputatie hoog te houden, nadat een paar weken geleden bleek dat iedereen mee kon luisteren met FaceTime-gesprekken door een bug. Bovendien blijkt uit recent nieuws dat Facebook zelfs op dit vlak meer aan je privacy doet dan Apple zelf. De omgekeerde wereld…

Reageer op artikel:
Privacy: Apple’s boodschap in nieuwe reclame is duidelijk
Sluiten