Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 10 sep 2018

De echte iPhone-killer komt van Apple zelf

Door de jaren heen is de iPhone met afstand Apple‘s meest belangrijke productlijn geworden. Al helemaal qua winst. Het is het middelpunt van Apple’s complete aanbod, waarbij de rest inspeelt op het succes van de smartphone.

‘Wearables worden belangrijker dan iPhone’

Ooit, ooit, zal een ander product die rol gaan vervullen. De next big thing. De echte iPhone-killer, wordt ooit door Apple zelf gelanceerd. De gadget die je smartphone overbodig gaat maken. Het is moeilijk om je voor te stellen, maar volgens de Wall Street Journal zullen wearables die rol gaan vervullen.

Althans, als we het over het aandeel in Apple’s omzet hebben. In het afgelopen jaar leverden de Apple Watch en de AirPods 10 miljard dollar aan omzet op. Dat is bijna niks vergeleken met de omzet die de iPhones jaar na jaar opleveren.

Apple Watch

Loup Ventures analist Gene Munster voorspelt dat Apple zijn augmented reality-bril in 2021 zal lanceren. We weten al jaren dat Apple groots op die nieuwe productcategorie inzet. Een aankondiging bleef echter jaar na jaar uit.

Wanneer de langverwachte gadget dan eindelijk op de markt komt, dan zal Apple volgens de analist 10 miljoen exemplaren binnen een jaar verkopen. De eerste bril zal volgens hem 1300 dollar gaan kosten, en daarmee zou de nieuwe productcategorie binnen een jaar al 13 miljard dollar opleveren.

De Wall Street Journal gaat iets verder. De Amerikaanse publicatie verwacht dezelfde ontwikkeling als we bij de Apple Watch hebben gezien. De Apple Glasses zullen aanvankelijk beperkte functionaliteit hebben, en enkel werken wanneer er een iPhone in de buurt is.

De sleutel is de portie van Apple’s omzet afkomstig uit diensten, een stukje van de taart dat zelfs sneller groeit dan de verkopen van wearables

Na een aantal generaties wordt het volgens experts een op zichzelf staand apparaat, net zoals de LTE-versie van de Apple Watch. Dan is er geen iPhone meer nodig.

Indirecte drijfveer

Uiteindelijk zullen wearables volgens WSJ de belangrijkste bron van omzet/winst worden voor Apple. Overigens hebben we het dan vooral over indirecte winst: puur qua hardware zal de sector waarschijnlijk niet de verkopen van de iPhone inhalen.

Maar, uiteindelijk zal de productcategorie volgens experts meer consumenten richting abonnementsmodellen drijven. Daarbij moet je vooral aan Apple Music en Apple Video denken. Dergelijke diensten worden belangrijker dan hardware als Apple zijn doel voor 2021 wil behalen: 50 miljard dollar.

Vorig jaar haalde de techgigant met zijn diensten al 30 miljard dollar binnen. “De verkopen van Apple’s wearables zullen wellicht nooit de iPhone inhalen, maar toch kunnen ze de belangrijkste drijfveer achter Apple‘s overkoepelende business worden. De sleutel is de portie van Apple’s omzet afkomstig uit diensten, een stukje van de taart dat zelfs sneller groeit dan de verkopen van wearables.” – WSJ

 

Of wearables echt een centrale rol gaan spelen in Apple‘s aanbod, gaan we over enkele jaren ontdekken.

WSJ

Reageer op artikel:
De echte iPhone-killer komt van Apple zelf
Sluiten