Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 4 jun 2019

6 bedrijven en apps die Apple probeerde te killen tijdens WWDC 2019

Apple heeft tijdens WWDC 2019 een breed scala aan nieuwe features onthuld voor iOS, watchOS, macOS en nu ook iPadOS.

Dat is tof, maar met elke nieuwe feature die de techgigant uitrolt is er ergens een bedrijf of een ontwikkelaar die keihard zit te vloeken en tieren. Als Apple immers iets standaard in zijn software inbakt, dan kun je het als derde partij wel schudden met je eigen equivalent. Ondanks dat je veel eerder was. We zetten hieronder de gadgets, software en bedrijven op een rijtje die Tim Cook en Co. gisteravond als het ware om het loodje hebben gelegd.

1. Period Trackers

De halve App Store staat vol met apps waarin vrouwen hun menstruatiecyclus bij kunnen houden. Met de nieuwe feature Cycles voegt Apple die functionaliteit standaard toe aan de Apple Watch. Daarbij focust het bedrijf op privacy, waar derden als Flow, Glow, Clue en Ovia juist geld verdienen door data door te verkopen. Dankzij de integratie in de Health-app van Apple hoef je tevens geen abonnementen meer af te sluiten of überhaupt geld te betalen.

2. Swiftkey (en andere toetsenborden)

Apple introduceert met iOS 13 Quickpath Typing. Anno 2019 kun je dus eindelijk met Apple‘s eigen toetsenbord al swipende typen. Van letter naar letter, zonder je vinger op te tillen. Eindelijk heeft Apple die feature gekopieerd, maar daarmee is de voornaamste reden om Swiftkey te installeren ook weg.

3. Google Streetview

Laten we eerlijk zijn: Apple Maps was altijd ruk. Daar brengt de techgigant nu verandering in, met een flinke update. Met onder andere Look Around, Apple’s equivalent van Google Streetview. Het is een regelrechte kopie. Dit is echter een van de weinige voorbeelden in dit lijstje waarvan we ons afvragen of Apple echt gebruikers bij de concurrent weg kan plukken…

4. Sign in With…

Voor Google en Facebook is het enorm lucratief dat je in vele apps en websites met hun diensten in kunt loggen. Lekker simpel voor jou als gebruiker, maar bovenal voor die giganten een effectieve manier om data binnen te harken. Apple maakt daar nu korte metten mee met Sign in with Apple. Het bedrijf combineert het snelle inloggen van de concurrent met de privacy die je van Apple gewend bent. Er wordt zelfs een willekeurig adres gegenereerd zodat apps je niet op je echte adres kunnen spammen. Hier zullen Google en Facebook niet blij mee zijn!

5. Tekentablets

Er is een complete markt voor tekentablets, accessoires waarmee kunstenaars, fotografen en andere creatievelingen met een pen beeld kunnen bewerken. Die markt zal ongetwijfeld blijven bestaan, maar Apple gaat er onvermijdelijk een grote hap uit nemen. Waar tekentablets van bijvoorbeeld Wacom peperduur zijn, zorgt Apple er nu voor dat je een iPad als tweede scherm voor je Mac kunt gebruiken middels Sidecar. Je hebt enkel een iPad en een Pencil nodig. Elke Mac-app met stylus-ondersteuning kan de iPad inzetten, ook Adobe Photoshop en Illustrator. Voeg daar de verlaagde latency van de Pencil aan toe en Apple heeft een sterk wapenfeit.

6. HomeKit en Privacy

Google kan van alles beloven rondom privacy, maar het blijft een partij die zijn geld verdient door data te verzamelen. Dat maakt de positie van Apple sterk. Dat benut de techgigant onder andere met HomeKit Secure Video API. Na alle Nest-hacks en vergelijkbare horror-verhalen biedt Apple zijn gebruikers alle privacy die ze willen: beelden worden op apparaten zelf verwerkt, en alles wordt van begin tot eind versleuteld. Hoe Apple dan wel zijn geld verdient? Betaalde opslag op iCloud natuurlijk. Google heeft Nest nu volledig geabsorbeerd, maar je moet je nu sterk afvragen of dat genoeg gaat zijn. Bij beveiligingscamera’s blijft privacy immers de nummer 1 factor.

Check hier alle onthullingen die Apple heeft gedaan tijdens WWDC 2019

Reageer op artikel:
6 bedrijven en apps die Apple probeerde te killen tijdens WWDC 2019
Sluiten