Apple laat iOS steeds meer op Android lijken, nieuwe plek advertenties

Apple heeft in iOS 14.5 een nieuwe plek gevonden om advertenties te plaatsen. Naast het feit dat er voor de eigen diensten geadverteerd wordt in de instellingen krijgen we straks mogelijk ook in de App Store te maken met reclame.

Wanneer je in de iOS 14.5 beta een app opzoekt in de App Store krijg je een lijst te zien met suggesties voor apps. Normaal gesproken voorzien van Apple’s eigen aanraders, maar in de beta ook van gesponsorde applicaties.

Apple vindt nieuwe plek voor advertenties

Het is een opvallende keuze van Apple om de advertenties in de App Store te plaatsen. Er is de laatste tijd erg veel te doen geweest rondom de digitale downloadwinkel. Dat heeft onder andere te maken met de 30% die Apple vangt voor alle in-app aankopen. Volgens veel ontwikkelaars is dit percentage veel te hoog en zorgt Apple hiermee voor een monopolie positie. Het bedrijf heeft de commissie voor kleine ontwikkelaars inmiddels teruggeschaald naar 15%, maar zoekt ondertussen wel een andere manier om geld te verdienen.

Gezien het feit dat de advertenties in de beta van iOS 14.5 opduiken is er nog geen zekerheid dat alle gebruikers ermee te maken krijgen. Zo lijkt Apple voornamelijk te testen in hoeverre deze advertenties, op deze specifieke positie, zullen werken. De advertenties verschijnen in de App Store voordat je überhaupt nog op een keyword gezocht hebt. Het zal voor Apple dus wel een een interessante test zijn om te kijken hoeveel mensen op dat moment verleid worden om toch naar de gesponsorde applicatie te gaan.

Advertenties in je App Store (Afbeelding: 9to5Mac)

Het geld dat binnenkomt via advertenties komt uiteindelijk in Apple’s diensten-bundel terecht. Deze divisie was het afgelopen jaar goed voor een omzet van 53.77 miljard dollar.

Steeds meer Android

We kunnen op dit moment eigenlijk niet heel veel anders dan Android bij dit verhaal te betrekken. In de afgelopen paar jaar is er veel schande gesproken over het feit dat sommige Android-smartphones voorzien zijn van advertenties. Geluiden die we ook regelmatig op dit platform hebben gehoord. Het ene bedrijf kiest ervoor om een smartphone van €300 aan te bieden met advertenties, waar andere bedrijven een smartphone van €800 aanbieden zonder.

Het feit dat Apple zijn smartphones van een hogere prijsklasse voorziet van advertenties is wat dat betreft ronduit belachelijk te noemen. De functionaliteit van iOS 14.5 is slechts in beta, dus zekerheid dat deze advertenties in de App Store komen is er niet. Maar het feit dat ik in de instellingen van mijn €1512 kostende iPhone 12 Pro advertenties zie is onbegrijpelijk.

Apple zorgt er steeds meer voor dat iOS op Android begint te lijken. Of het nu hebben over de advertenties, de widgets of de aanpassingsmogelijkheden van het uiterlijk: de twee komen steeds meer overeen. Of dat iets slechts is, laat ik verder aan jullie over.

Reageer op artikel:
Apple laat iOS steeds meer op Android lijken, nieuwe plek advertenties
Sluiten