‘Apple bereidt zich voor op leven na de iPhone’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F02%2F2000px-IPhone_X_vector.jpg)
De iPhone was en is nog steeds een goudmijn voor Apple, waar de rest van het bedrijf eigenlijk omheen is gebouwd. Nu de verkopen teruglopen en de volgende grote innovaties voor de deur staan, bereidt Apple zich echter voor op een leven na de iPhone.
Apple: leven na de iPhone
Dat beweert de doorgaans goed ingelichte Wall Street Journal op basis van bronnen binnen het bedrijf. De techgigant is intern zaken anders aan het inrichten met als doel om minder afhankelijk te zijn van de iPhone.
Apple heeft zichzelf als doel gesteld om volgend jaar 50 miljard dollar om te zetten met zijn diensten. Denk daarbij aan Apple Pay, Apple Care, de App Store, iTunes en Apple Music. Geen hardware dus, al hebben consumenten natuurlijk wel Apple hardware nodig om gebruik te maken van die diensten.
Wall Street-gigant Morgan Stanley verwacht zelfs dat de diensten goed zullen zijn voor 60 procent van Apple’s groei over de komende vijf jaar.
Ter vergelijking: de iPhone besloeg 85 procent van Apple’s groei over de afgelopen vijf jaar. Op dit moment profiteert het bedrijf van 360 miljoen abonnementen. Die teller moet in 2020 op de 500 miljoen gaan staan.
Veranderingen
Afgelopen jaar verhoogde Apple zijn research & development budget met 23 procent, naar maar liefst 14.24 miljard dollar. Speculatie wijst erop dat Apple’s volgende grote product een AR-bril zal worden, vergelijkbaar met Google Glass. Apple-analist Gene Munster voorspelde twee jaar geleden zelfs dat de Apple Glasses groter dan de iPhone zullen worden. Men rekent op een lancering in 2020-2021.
Ondertussen wordt er in de top van Apple ook een hoop verschoven. Retail-hoofd Angela Ahrendts is vervangen door HR-chef Deirdre O’Brien. Bill Stasior, hoofd van Siri, is vervangen door AI-chief en voormalig Googler John Giannandrea. Ook wordt er flink geknipt in Project Titan.
Apple heeft volgens de Wall Street Journal een strategie voor het leven na de iPhone, en daar zie je nu de eerste stappen van.
“Dit is een teken dat het bedrijf probeert om de formule goed te krijgen voor het komende decennium. Technologie is aan het evolueren. Ze zullen hun structuur moeten blijven aanpassen om er zeker van te zijn dat ze op het juiste pad zitten,” aldus Gene Munster.
Wanneer je naar de geschiedenis van de technologie-industrie kijkt, is het inderdaad niet geheel ondenkbaar dat Apple zonder de iPhone als heilige graal opeens het af moet leggen tegen de concurrentie. Kijk naar Nokia, naar Microsoft: je kunt het jezelf niet permitteren om de boot richting de toekomst te missen, zelfs niet als je Apple bent.