Alrik de Jong
Alrik de Jong Tech 26 jun 2017

Waarom de TV-productie van Apple nog niet bepaald succesvol is

Apple is al een tijdje aan het zwoegen in de wereld van de tv-shows, schaam je niet als je daar nog totaal geen weet van hebt. Laten we het zo zeggen: concurrenten als Netflix en HBO hebben nog niet bepaald iets te duchten voor de nieuwkomer.

Planet of the Apps

Onlangs organiseerde Apple zijn eerste eigen serie: Planet of the Apps. Dat klinkt als de techvariant van een foute pornoparodie. Maar het is een slap aftreksel van The Voice.

App-ontwikkelaars pitchen in deze show hun idee. De beste inzenders mogen onder begeleiding van celebrities Gwyneth Paltrow, Jessica Alba, will.i.am en Gary Vaynerchuk hun idee uitvoeren. Waarom weet niemand.

De eerste van de tien afleveringen van Planet of the Apps is gratis te zien, om de overige negen te zien moet je een abonnement nemen bij Apple Music.

In augustus begint Apple Music met het uitzenden van Carpool Karaoke: The Series. Leuk item van James Corden in zijn talkshow, maar die tien minuten zijn precies genoeg. Een complete show lijkt ons is in ieder geval ook niet echt de trigger om een abonnement af te sluiten.

Geen strategie

Ze doen hun best bij Apple, maar tot nu toe wordt de productie van televisieshows door insiders gezien als een rommeltje. De eerste stappen van Apple in de wereld van de televisieseries en -shows duiden volgens hen niet echt op een strategie.

Het zijn inderdaad niet meer dan een paar vernieuwende tv-projecten gekoppeld aan Apple Music. De een moest opnieuw opgenomen worden, de ander is vertraagd en de eerste show, Planet of the Apps, is door critici met de grond gelijk gemaakt.

Overmoedige topman

Het probleem schuilt volgens insiders en oud medewerkers achter de houding van Apple-topman Eddy Cue. “Eddy is extreem slim, maar tegelijkertijd ook een erg ‘agressieve’ onderhandelaar. Hij onderhandelt met de intentie dat mensen Apple nodig hebben, maar in deze sector is dat overmoedig om te denken”, zegt een voormalig manager van Apple Music tegen Business Insider.

“Apple is hier simpelweg niet de enige speler en concurrenten als Netflix, Hulu, Amazon en HBO hebben een enorme reputatie. Apple heeft iemand nodig die de markt begrijpt,” vervolgt de bron, die niet bij naam wordt genoemd.

Nieuw bloed bij Apple

Apple heeft zelf ook ingezien dat er mensen van buitenaf nodig zijn om een speler van betekenis te worden in het wereldje. Te weten dat er twee voormalige Sony-leidinggevenden zijn aangenomen, die de video-afdeling gaan runnen.

Het gaat om Jamie Erlicht en Zack Van Amburg. Onder hen leiding werden klassiekers als The Shield en Breaking Bad uitgebracht. Ja, die snappen wel wat van de markt. We wachten geduldig af.

Nog niet overtuigd? Snappen we. Check hier vijf nieuwe Netflix-titels in juni die je niet mag missen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Waarom de TV-productie van Apple nog niet bepaald succesvol is
Sluiten