Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 12 dec 2018

Apple heeft grootse plannen voor News, maar uitgevers blijven sceptisch

Volgens Bloomberg wil Apple volgend jaar de voormalige diensten van Texture gaan implementeren in de Apple News app. Wellicht al in de lente zelfs. Texture is een door Apple overgenomen bedrijf dat abonnementen aanbood waarmee je onbeperkt betaald nieuws en magazines kunt lezen.

Apple’s plannen voor Texture: Apple News

Een soort Netflix dus. Naar verluidt kun je in 2019 een maandelijks bedrag aan Apple betalen om toegang te krijgen. De zorgen van uitgevers gooien volgens de doorgaans betrouwbare bronnen van Bloomberg echter potentieel roet in het eten.

Zij maken zich naar verluidt zorgen dat de omzet die Apple ze kan bieden niet evenaart wat ze zelf voor elkaar kunnen krijgen. Bovendien moeten ze de waardevolle controle over consumenten ook afdragen aan de techgigant. Ondertussen weten dergelijke spelers hoe Apple een markt voor het blok kan zetten, zoals ook met iTunes gebeurde.

Een dergelijke strategie ligt echter wel geheel in de lijn der verwachting. Apple benadrukte onlangs opnieuw zijn doel om de inkomsten van zijn services nog voor 2020 te verdubbelen. Door de groeiende omzet van de App Store, iCloud en Apple Music lijkt dat ook goed mogelijk.

Daarnaast komt het bedrijf ook met Apple Video, een soort equivalent van Netflix. De relaunch van Texture als onderdeel van Apple News moet een soortgelijke rol gaan vervullen. Eerdere geruchten wijzen erop dat Apple vervolgens al die diensten wil gaan bundelen met een overkoepelend abonnement.

Apple texture Apple news

Scepsis

Volgens Bloomberg had Texture ongeveer 200.000 abonnees toen Apple de dienst overnam, afgelopen maart. Die abonnees betaalden ongeveer 10 dollar per maand. Texture betaalde zijn deelnemende uitgevers vervolgens op basis van hoeveel tijd gebruikers besteedden aan hun context. Het is onduidelijk of Apple met een vergelijkbaar model gaat werken.

Diezelfde uitgevers maken zich naar verluidt zorgen dat abonnees hun media puur via de Apple News app gaan lezen, waardoor de omzet per klant sterk daalt. De kans is immers nihil dat klanten twee keer voor dezelfde media gaan betalen, een keer via het abonnement van de publicatie zelf, en dan nog eens via Apple News.

Het team van Eddy Cue zal een middenweg moeten gaan vinden die beide partijen tevreden houdt. De iPad werd in 2010 onthaald als de redder van de publishing industry. Die potentie heeft de tablet nog niet waargemaakt, ook niet qua toewijding en focus van Apple zelf. Wellicht gaat 2019 daar verandering in brengen.

Reageer op artikel:
Apple heeft grootse plannen voor News, maar uitgevers blijven sceptisch
Sluiten