Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Culture 14 juni 2017

Waarom Apple denkt weg te kunnen komen met te dure spullen

Apple fan of niet, het valt niet te ontkennen dat de producten van Apple relatief behoorlijk duur zijn vergeleken met andere producten in dezelfde klasse. Hoe kan het dat mensen dan toch massaal de nieuwste iPhones en Macbook Pro’s blijven kopen? Dit is waarom het bedrijf weg denkt te komen met het verkopen van dure Apple producten.

Apple is een “state of mind”

Steve Jobs had heel goed de psychologie achter een succesvol merk begrepen. Als we kijken naar de eerste iPhone en Mac, zette hij een hip en vernieuwend product neer op een stoffige markt. Hij ging echter verder en zette niet alleen een product op de markt. Hij creëerde een levensstijl, een ervaring en een community van trouwe volgelingen. Het is een combinatie van verleidelijk design, kwaliteitsproducten, constante focus op de consument en grassroot marketing. Deze hebben Apple tot een lifestyle merk gemaakt. Bij grassroot marketing wordt gefocust op een kleine groep consumenten, en wordt gehoopt dat deze mensen de boodschap zullen verspreiden. Dat is bij Apple zeker het geval geweest. Mensen zullen Apple producten blijven kopen, ondanks de hogere prijs, omdat de Apple ervaring veel meer is dan simpelweg een handige gadget.

Apple lifestyle

Imago beste kwaliteit

Apple producten hebben altijd het imago gehad, dat ze stabieler en kwalitatief beter zijn dan de rest en een vloeiende gebruikerservaring leveren. Toen de iPhone pas werd uitgebracht met het iOS systeem, was Android inderdaad nog behoorlijk instabiel en werkte alles nog niet zo soepel. Hetzelfde verhaal geldt voor Windows. Maar jaren later zijn Android en Windows uitgegroeid tot behoorlijk stabiele systemen, welke eigenlijk niet meer onderdoen voor iOS en soms zelfs beter werken. Het imago van Apple is echter blijven hangen en veel mensen geloven standaard dat iets van Apple wel beter zal zijn, zonder op onderzoek uit te gaan.  En voor de beste kwaliteit ben je bereid om net iets meer te betalen.

Hoge prijs schreeuwt premium

Wanneer iets duurder is ga je er onbewust ook automatisch vanuit dat het wel beter zou moeten zijn dan de concurrentie. Of dit nou wel of niet terecht is. Apple is altijd al duurder geweest en heeft ook altijd een premium gevoel verkocht. Wat zou er gebeuren wanneer Apple de prijzen van zijn producten opeens zou verlagen? Psychologisch gezien kan dat een wespennest zijn. Mensen zullen zich gaan afvragen of de kwaliteit in dat geval ook omlaag is gegaan.

Trouwe fans zouden zich verraden kunnen voelen, dat Apple zijn filosofie laat varen. In het algemeen zouden Apple producten meer kunnen aanvoelen als de gebruikelijke koopwaar, waardoor het premium gevoel verloren gaat. Tim Cook geeft zelf aan dat Apple de kwaliteit van de producten niet wil opofferen voor een lagere prijs. Apple zou er liever voor kiezen om geen producten uit te brengen, dan producten zonder magie. En magie kost geld.

Integratie Apple producten

Over de jaren heen zijn er steeds meer Apple producten op de markt verschenen, die toevallig heel soepel met elkaar kunnen samenwerken. Omdat alles zo naadloos met elkaar werkt ben je eerder geneigd om bijvoorbeeld ook een tablet van Apple te kopen, als je toch al een laptop van het merk hebt. Op deze manier groeit je Apple arsenaal en wordt de stap om opeens over te stappen op een ander merk en systeem een stuk groter. En als mensen veel tijd en geld in iets hebben geïnvesteerd, zijn ze geneigd om ermee door te gaan. Al is het maar om niet toe te hoeven geven dat iets anders misschien toch beter was.

Apple producten

Als iemand anders ermee weg zou komen, zouden ze het ook doen

Als laatste komt Apple weg met hoge prijzen, omdat de consument ze ermee weg laat komen. Waarom zou Apple van strategie veranderen, zolang de zaken nog goed gaan? Elk ander bedrijf zou ook hogere prijzen vragen als ze dachten ermee weg te kunnen komen. De vraag is natuurlijk of het altijd wel goed zal blijven gaan. Met de komst van de iPhone 8 zet Apple de meest dure iPhone ooit op de markt. De tijd zal leren of dit een groot succes zal worden, of dat ze nu toch net een stap te ver zijn gegaan.

Ondanks het imago, liep Apple de afgelopen jaren wel een beetje achter de concurrentie aan wat betreft technologische innovatie. Het bedrijf lijkt echter helemaal terug van weggeweest en durft weer grote stappen vooruit te nemen.

Reageer op artikel:
Waarom Apple denkt weg te kunnen komen met te dure spullen
Sluiten