Raymon Mens
Raymon Mens Cars 27 feb 2020

Tesla en Apple in vizier van autoriteiten na dodelijke crash

Apple en Tesla liggen onder een vergrootglas van de Amerikaanse autoriteiten. Aanleiding is een fataal ongeluk met een Model X in de buurt van Mountain View, Californië dat in 2018 plaatsvond. Zowel Apple als Tesla kregen ervan langs tijdens een hoorzitting die afgelopen dinsdag plaatsvond.

In maart 2018 kwam Apple-ingenieur Walter Huang om het leven bij de crash. Hij reed in zijn Model X en terwijl de Autopilot van het voertuig ingeschakeld was, speelde de bestuurder een game op zijn iPhone. De auto, die met 114 km/u reed, interpreteerde een lijn op de weg verkeerd en detecteerde een betonnen barrière niet. In plaats van te remmen, versnelde het voertuig en crashte het.

Tesla monitort bestuurder niet goed genoeg

De National Transportation Safety Board (NTSB), de autoriteit die onder meer verkeersongevallen onderzoekt, windt er nu geen doekjes om. Niet alleen de bestuurder treft blaam, ook de Autopilot van Tesla is behoorlijk tekort geschoten. Deze heeft de betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder niet goed gemonitord. Bovendien kwamen waarschuwingen veel te laat. Het zou onmogelijk zijn geweest om de bestuurder op tijd te laten reageren en de crash te voorkomen of de impact te verminderen.

Het voertuig was in ‘Autosteer’ modus geschakeld. Hiermee kan een Tesla automatisch op de juiste rijbaan blijven, bochten nemen en navigeren. Deze functie is onderdeel van een pakket met autonome functies dat de naam Autopilot draagt. NTSB-directeur Bruce Landberg noemt het functioneren van Autosteer echter “volstrekt onvoldoende” en zegt ook dat automobilisten niet in de marketing van fabrikanten moeten trappen. “Als je een auto hebt met deels zelfrijdende functies, moet je niet doen alsof het een volledig autonoom voertuig is!”

Apple had meer moeten doen

Natuurlijk is de bestuurder de belangrijkste schuldige. Hij was afgeleid tijdens het rijden door het spelen van een game op zijn iPhone. De telefoon was door Apple aan de man verstrekt, hij werkte bij het bedrijf in Cupertino. Volgens de raad treft ook Apple blaam. Er was geen beleid over het gebruik van een (bedrijfs)smartphone tijdens het rijden. De NTSB stelt dat het al lang mogelijk is om afleidende functies op apparaten zoals smartphones te vergrendelen tijdens het rijden. Werkgevers zouden het gebruik van elektronische apparaten tijdens het rijden gewoon moeten verbieden, aldus de raad. Apple zegt dat het van zijn werknemers verwacht dat zij zich aan de wet houden.

Tesla moet meer doen om de mate van betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder te monitoren. De competitie maakt gebruik van camera’s, Tesla heeft alleen sensoren op het stuur. “De limieten van het systeem zijn bekend, maar Tesla beperkt niet waar de Autopilot kan worden gebruikt”, concludeert de raad. Hier zijn meer veiligheids­waarborgen nodig, aldus de Amerikaanse autoriteit.

Reageer op artikel:
Tesla en Apple in vizier van autoriteiten na dodelijke crash
Sluiten