Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 26 feb 2019

Apple topman verdedigt iPhone-prijzen: “Apple is geen elitemerk!”

Apple stond al niet bekend als de goedkoopste optie voor consumenten, en dat is de afgelopen jaren alleen maar erger geworden. Voor een iPhone betaal je al snel 1000 euro of meer, en ook de MacBooks worden steeds prijziger.

Hoge prijzen Apple verdedigd

Zijn de producten van de techgigant enkel voor de elite? Apple-topman Jeff Williams heeft tijdens een conferentie van de Elon University in North Carolina korte metten gemaakt met dat beeld.

De direct aan Tim Cook rapporterende topman verdedigde daar de hoge prijzen die Apple zou hanteren.

Overigens niet uit zichzelf. Een student in de zaal vroeg hem waarom Apple’s producten zo duur zijn. De student wees op de hoge marges die Apple zou hanteren. Exorbitante marges zelfs.

Jeff Williams Prijzen Apple
Jeff Williams

Analisten hebben het mis

De topman was het daar allesbehalve mee eens. Wanneer een nieuwe iPhone uitkomt, kom je overal analyses tegen waaruit zou blijken dat een iPhone minder dan 200 euro kost om te maken. Williams heeft daar een… sterke mening over:

“Dit soort artikelen zijn de vloek van mijn bestaan. Analisten hebben geen idee wat de echte kosten en de mate van aandacht die we besteden aan de ontwikkeling van onze producten zijn.”

Hij gebruikt daarbij als voorbeeld de ontwikkeling van de Apple Watch. “Om de activiteitsmeting van Apple Watch te bouwen, moesten we een lab met 40 verpleegkundigen en 10.000 testpersonen opzetten. Dat is niet gratis.”

Williams kan het weten, want als operationeel directeur is hij verantwoordelijk voor alles wat bij de ontwikkeling van nieuwe producten komt kijken.

Apple is geen elitemerk

De topman ontkent verder ook dat Apple een elitemerk is. Sterker nog, de techgigant zou juist actief de andere kant op willen bewegen:

“Onze prijsstrategie is iets waar we ons perfect van bewust zijn. We willen geen elitair merk zijn. We willen toegankelijkheid nastreven en verzetten veel werk in opkomende markten.”

Als consument merk je daar echter weinig van. Apple is en blijft een van de duurdere opties in vrijwel elke productcategorie waarin het merk zich manifesteert.

The Times News

Reageer op artikel:
Apple topman verdedigt iPhone-prijzen: “Apple is geen elitemerk!”
Sluiten