Tech 5 feb 2019 Noah Korevaar

‘Apple verkoopt producten tegen kostprijs of met verlies’

Apple is van oudsher vooral een hardwareboer. Google boeit het in die zin niet zo op welke hardware je haar diensten gebruikt, zolang je ze maar gebruikt. Apple’s omzet verschuift ook steeds meer naar zijn diensten, zo maakte Tim Cook bekend tijdens het presenteren van de kwartaalcijfers van Q1. Sterker nog, steeds vaker verkoopt Apple producten tegen de kostprijs.

‘Apple verkoopt producten tegen kostprijs’

Dat heeft de doorgaans goed ingelichte en betrouwbare Apple-blogger John Gruber gemeld. Volgens hem is het voor Apple zo belangrijker om diensten als Apple Video, Apple Music en iCloud te laten groeien, dat de techgigant de Apple TV voor de kostprijs verkoopt. De HomePod zou er zelfs onder zitten.

Oftewel, volgens Gruber maakt Apple direct verlies op de verkoop van zijn slimme speaker. Geld dat later weer terugverdiend moet worden met diensten als Apple Music. In die context is het niet zo gek dat Apple erg moeilijk doet als het om het ondersteunen van andere diensten gaat.

Waarom duurder dan concurrentie?

Dit alles deelde John Gruber in zijn podcast. Maar hoe kan het dan dat zelfs die producten vaak alsnog duurder zijn dan de concurrentie?

Gruber vertelt: “Er is mij onthuld dat de Apple TV tegen kostprijs wordt verkocht. De settopbox kost dus echt ongeveer 199 euro om te maken. Hij heeft een snelle A10-chip en waanzinnig goede graphics. Hetzelfde heb ik gehoord over de HomePod. Die is veel duurder dan andere slimme speakers, maar ik meen dat Apple deze eigenlijk met verlies verkoopt. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen en ik denk ook niet dat het een groot verlies is, maar toch.”

De reden dat Apple’s producten alsnog duurder zijn, is eigenlijk vrij simpel. Ten eerste zijn het producten die Apple enkel in het assortiment heeft ter vervollediging van zijn bredere productlijn. Ter ondersteuning voor het doel: het overkoepelende ecosysteem.

Ten tweede wil Apple volgens Gruber simpelweg goede producten maken. Apple zou bij het ontwerpen en het samenstellen van de techniek niet willen beknibbelen. Daardoor zijn het haast te goede producten, zo stelt de blogger. De vraag is tot in hoeverre dat nodig is, want de doorsnee consument zal dat niet snel doorhebben. Een zegen en een vloek dus.

AirPods en een korrel zout

Naast de Apple TV en de HomePod noemt Gruber ook de AirPods. Hij is daar minder zeker van, maar hij vermoedt sterk dat Apple ook nauwelijks winst maakt op die draadloze oordopjes. Tegelijkertijd hoeft dat niet voor de hele productcyclus te gelden.

Een product kan in 2019 een stuk minder kosten om te maken dan in 2019. Denk aan componenten die goedkoper worden, of productielijnen die al langer operationeel zijn. Wellicht begint Apple dus met verlies, en kijkt het naar de langere termijn.

Neem de conclusies van Gruber in ieder geval met een gezonde korrel zout. De gereputeerde Bloomberg-verslaggever Mark Gurman trekt ze namelijk in twijfel. Volgens hem maakt Apple wel degelijk een gezonde marge op zowel de Apple TV als de HomePod.

Als we naar de kwartaalcijfers van het bedrijf uit Cupertino kijken, blijft de marge over alle producten ongeveer 38 procent. Iets tegen of onder de kostprijs verkopen is voor Apple dus eerder uitzondering dan regel.

Reageer op artikel:
‘Apple verkoopt producten tegen kostprijs of met verlies’
Sluiten