Apple Watch Series 6 review: kleine verbetering, beste keus

Apple Mark Hofman 30 sep 2020
Leestijd: 9 minuten

De Apple Watch Series 6 werd tijdens het Time Flies evenement op 15 september aangekondigd. De opvolger van de Series 5 biedt verbetering, al lijkt het apparaat op papier een kleine stap vooruit te zijn. Maar hoe goed is de smartwatch in de praktijk?

In deze review vertellen we je precies waarom de Apple Watch Series 6 op dit moment je beste keus is, maar ook waarom een groot deel van de gebruikers hem waarschijnlijk links zal laten liggen.

Apple Watch Series 6: de verkeerde vergelijking

Wanneer ik in de afgelopen weken een verhaal las over de Apple Watch Series 6, zag ik in bijna alle gevallen wel een vergelijking met de Series 5. Dat is in eerste instantie een logische vergelijking. Sterker nog: ik heb het zelf op deze website ook regelmatig gemaakt. Maar als je er goed over nadenkt is dat de verkeerde vergelijking. Er zijn in Nederland niet ontzettend veel mensen die over een Apple Watch beschikken. Mocht dat al het geval zijn, dan beschikken ze meestal over een ouder model. De kleine groep mensen die vorig jaar wel het nieuwste model hebben gescoord, zullen een jaar later waarschijnlijk niet de overstap maken naar de Series 6.

Het is goed om het meest geavanceerde model van vorig jaar te vergelijken met het model van dit jaar. De Apple Watch Series 6 is wat dat betreft de beste smartwatch van Apple die je op dit moment kunt krijgen. Maar als je goed kijkt naar de doelgroep van dit horloge dan gaat die vergelijking naar mijn idee niet op. Daarom kijk ik in deze review eerst los naar de nieuwe functionaliteiten en verbeteringen in het algemeen. Daarna kijk ik naar de vooruitgang die Apple boekt, om vervolgens de conclusie met je te delen. Wanneer is dit dé smartwatch om te kopen? Ik leg het je uit!

Apple Watch Series 6 Review
Naast de SE (Afbeelding: Mark Hofman / OMT)

Apple Watch Series 6: nieuwe toevoegingen en verbeteringen

De Apple Watch Series 6 brengt op verschillende gebieden verbeteringen en nieuwe toevoegingen met zich mee. We zien niet alleen de nieuwe exclusieve functionaliteiten, maar ook een nieuw besturingsysteem. Daarnaast heeft Apple ervoor gekozen om meerdere kleurenopties voor de kast te introduceren en zien we een nieuw type bandje.

Zuurstofgehalte in je bloed

De eerste, en daarmee ook de meest opvallende, nieuwe functionaliteit is de mogelijkheid om het zuurstofgehalte in je bloed te meten. De Apple Watch Series 6 kan dit meten door de Infraroodsensoren die aan het apparaat zijn toegevoegd. De werking van de functionaliteit is best simpel. Je legt je hand op een vlakke ondergrond en zorgt ervoor dat de sensoren recht op je arm zitten. Vervolgens moet jij 15 seconden je arm stilhouden om de meting te voltooien. Na die meting krijg je de uitslag die, als alles helemaal goed is, tussen de 95% en 100% ligt.

Het klinkt best simpel, maar het is me in de afgelopen twee weken opgevallen dat een meting al vrij snel kan mislukken. Het kan zijn dat je arm net niet recht genoeg ligt, je tijdens de meting echt minimaal beweegt of dat de Apple Watch Series 6 niet strak genoeg om je pols zit. Van de twintig metingen die ik ongeveer gedaan heb, denk ik dat er ongeveer 9 metingen mislukt zijn. Iets minder dan de helft dus.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen deze functionaliteit uitvoerig gaan gebruiken. De functionaliteit lijkt erg niche en voornamelijk gericht te zijn op sporters. Voor de “algemene consument” zal deze functie waarschijnlijk niet heel veel waarde hebben.

Apple Watch Series 6
Infraroodsensoren (Afbeelding: Apple)

Realtime hoogtemeter

De realtime hoogtemeter is daar ook een goed voorbeeld van. Met deze functionaliteit ben je in de mogelijkheid om in realtime te meten hoe hoog jij op dat moment zit. Dat is uiteraard leuk om een aantal keer te doen, maar geen functionaliteit die je dagelijks gaat gebruiken. Het levert dan ook voornamelijk voordeel op voor mensen die veel wandelen of mensen die klimmen, skiën of snowboarden. Een fijne toevoeging, maar geen functionaliteit om de reguliere twijfelende consument over te kunnen halen.

Hogere helderheid

De Apple Watch Series 6 beschikt over een helderder beeldscherm. Tijdens de presentatie van 15 september kwamen we erachter dat het beeldscherm van de Series 6 2.5x feller is dan dat van zijn voorganger. Iets dat ik, nadat ik een jaar lang de Series 5 heb gebruikt, direct merkte. Ik moet heel eerlijk zeggen dat het verschil mij tijdens het reguliere gebruik niet zo heel erg opviel. Dat was wel het geval bij het always-on display. Vooral in de buitenlucht is de tijd die aangegeven wordt een stuk beter te lezen, zonder dat jij daar je pols een kwartslag voor hoeft te draaien.

Apple’s S6 chip en U1 Ultra-Wide band

Dankzij de nieuwe S6 chip van Apple is de Watch Series 6 een stuk sneller dan zijn voorgangers. Deze nieuwe chip is gebaseerd op de structuur van de A13 Bionic Chip die op dit moment in de iPhone 11 serie zit. Hierdoor merk je al heel snel verschil wanneer je applicaties op je Apple Watch Series 6 opent. Daarnaast is de apps in staat om veel meer met machine learning te kunnen doen. Het maakt wat dat betreft niet uit met welke Apple Watch je ervaring hebt, je gaat het verschil 100% merken.

Een tweede toevoeging onder de motorkap is de U1 Ultra-Wide band. Ondanks het feit dat je daar met de Apple Watch Series 6 op dit moment nog niet optimaal gebruik van kan maken, zorgt dit er wel voor dat je smartwatch future-proof is. De U1 Ultra-Wide band werd vorig jaar geïntroduceerd met de iPhone 11-serie. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om gebruik te maken van CarKey. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat jij je auto kan openen, sluiten en starten met je iPhone. Iets dat straks dus ook met je Apple Watch kan. Het is slechts een voorbeeld van de talloze mogelijkheden die Apple heeft met de toevoeging van deze chip.

Apple Watch Series 6
De nieuwe serie (Afbeelding: Apple)

Batterij

De batterij van de Apple Watch Series 6 is ook sterk verbeterd. Of althans, de manier waarop er op softwaregebied op ingespeeld wordt dan. Apple wil, ondanks alle vernieuwingen, dat de smartwatch nog steeds anderhalve dag meegaat. Iets dat het bedrijf uit Cupertino dan ook uitstekend gelukt is. Wie zijn Apple Watch Series 6 goed in de gaten houdt, zal zien dat hij tussen de 32 en 36 uur kan redden met een enkele lading. Het is uiteraard erg afhankelijk van wat je met de Apple Watch doet en hoeveel metingen je op de achtergrond laat lopen. Maar over het algemeen wordt die anderhalve dag gehaald.

Wanneer dat niet het geval is, dan laadt je de Apple Watch Series 6 natuurlijk op. Iets dat je overigens wel moet doen met je eigen adapter, want die levert Apple niet standaard meer mee. Gelukkig is de tijd, waarin je Apple Watch van 0% naar 100% opgeladen wordt, aanzienlijk verkort. Binnen anderhalf uur is je Series 6 volledig opgeladen en dat is erg fijn nu er ook een slaapmeter in de smartwatch zit. De eerste 75% laadt normaal gesproken net zo snel op als de laatste 25%. Wat dat betreft heb je in 45 minuten dus genoeg lading om een hele dag vooruit te kunnen.

Nieuwe kleurenopties

Verder beschikt de Apple Watch Series 6 over nieuwe kleurenopties. Dan heb ik het niet over de bandjes, maar over de kleur van de kast. Naast spacegrijs, zilver en goud kan je nu ook kiezen uit blauw en rood. Die rode variant lijkt mij eerlijk gezegd iets teveel aanwezig te zijn. De kleur valt best op en ik zou me voor kunnen stellen dat mensen deze misschien liever links laten liggen. Ik ben persoonlijk groot fan van de product(RED) producten van Apple en vind de kleur voornamelijk heel erg mooi. Al heb ik hem in het echt nog niet kunnen bewonderen.

Wel heb ik van Apple de blauwe variant gekregen en daar ben ik persoonlijk heel erg over te spreken. De kleur trekt niet direct alle aandacht, maar oogt in mijn optiek wel iets mooie dan mijn spacegrijze Apple Watch Series 5.

Solo Loop

Naast de nieuwe kleurenopties voor de kast, zijn er uiteraard ook een aantal nieuwe bandjes beschikbaar voor de Apple Watch Series 6. Op dat gebied weet de nieuwe Solo Loop vooral de aandacht te trekken. Dit is een bandje zonder enige sluiting en trek je dus als een soort armband over je hand heen. Het ziet er erg handig uit, maar op dit moment hebben we nog niet de kans gehad om de het bandje te testen. Of dit in de praktijk dus net zo handig werkt als op papier, kan ik simpelweg nog niet zeggen.

watchOS 7

Uiteraard is het nieuwe besturingsysteem, watchOS 7, ook voor de Apple Watch Series 6 beschikbaar. Dit besturingssysteem introduceert een slaapmeter, een aantal nieuwe functionaliteiten en een aantal nieuwe wijzerplaten. Benieuwd wat de software je kan bieden, lees dan zeker ook even dit artikel door!

Apple Watch Series 6 Review
Naast de Series 5 en SE (Afbeelding: Mark Hofman / OMT)

Apple Watch Series 6: een kleine stap vooruit

Dan nu de vergelijking die ik, zoals ik in het begin aangaf, eigenlijk niet zou moeten maken. Is de Apple Watch Series 6 een grote verbetering ten opzichte van de Apple Watch Series 5?

Er zijn twee verschillende antwoorden op deze vraag. Het ligt er namelijk erg aan wat jij doet met je Apple Watch. Ben jij een fanatieke sporter die veel te maken heeft met hoogteverschillen en die zijn Apple Watch dagelijks gebruikt voor deze doeleinden, dan is dit complete pakket wel aanzienlijk beter. Zeker gezien het feit dat de Apple Watch Series 6 op watchOS 7 draait, met alle voordelen die daarbij komen kijken.

Ben jij niet van plan om daar veel gebruik van te maken, dan is dit wel echt een minimale upgrade. Je accuduur blijft hetzelfde, maar de batterij is wel sneller op te laden. Verder is scherm helderder, beschik je over een snellere chip en is je smartwatch future-proof. Zeker allemaal voordelig te noemen, maar niet echt de moeite waard om wederom minimaal €429 uit te geven.

Apple Watch Series 6: kleine verbetering, beste keus

Dat is dan ook het verhaal van deze Apple Watch Series 6. Zoals ik in het eerste gedeelte van deze review al zei behoren de mensen met een Series 5 niet tot de doelgroep. Wie vorig jaar een gloednieuwe Apple Watch heeft gekocht, zal niet zo snel over willen stappen. Zeker niet, omdat deze nieuwe versie je waarschijnlijk niet weet te overtuigen om dat te doen.

Beschik jij over een Series 3 of een Series 4, dan is deze stap wel aanzienlijk interessant. De flinke lading nieuwe functionaliteiten, inclusief die van het vorige model, zorgen ervoor dat de stap groot genoeg is om het te overwegen. Mensen die nog nooit een Apple Watch hebben gehad, hebben hier simpelweg de beste keus voor zich liggen.