Jeroen Kraak
Jeroen Kraak | LinkedIn Digital 28 augustus 2020

Apple werkt mogelijk aan eigen zoekmachine als alternatief voor Google

Als je iets op het internet zoekt, gebruik je waarschijnlijk Google. Dat wil Apple veranderen. Het werkt mogelijk aan een eigen zoekmachine.

Googelen is inmiddels een goed ingeburgerd Nederlands werkwoord. Dat is ook best logisch omdat het veruit de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Concurrenten als Bing en DuckDuckgo volgen op een wel heel grote afstand.

Een zoekmachine van Apple

Apple denkt de concurrentie met Google wel aan te kunnen wel blijkt uit onderzoek van Coywolf. Zij zien verschillende redenen die wijzen op het werken aan een eigen zoekmachine. Daarvoor heeft het verschillende redenen. Google betaalt Apple nu een fikse som geld om het de standaard zoekmachine op iOS, iPadOS en macOS te laten zijn. Mogelijk komt die deal nu tot een eind en is een eigen zoekmachine een beter alternatief voor het bedrijf.

Coywolf baseert zijn vermoedens op de vacatures van Apple. Het bedrijf is op zoek naar engineers die onder andere artificial intelligence machine learning kunnen verbeteren voor hun services en apps. Normaal zou dit niet bijzonder zijn ware het niet dat iOS 14 en iPadOS 14 geen zoekresultaten weergeven in spotlight. In de vorige versies werd hierbij nog gebruik gemaakt van Google resultaten. Nu passeert Spotlight Search Google en verwijst het direct door.

Wat is het voordeel?

Wat interessant wordt is hoe Apple een eigen zoekmachine gaat inrichten. Het bedrijf pakt zaken altijd anders aan dan andere concurrenten. Waar Google bijvoorbeeld vooral verdient aan advertenties en het opslaan van gegevens, is het voor Apple wellicht anders. Het grote voordeel is dat het een eigen dienst dieper kan integreren met haar verschillende besturingssystemen om er zo een gepersonaliseerde functie van te maken die aansluit op de behoefte van de gebruiker. Het is dan ook vergelijkbaar met Google Assistant.

Apple zou met die eigen dienst haar eigen producten en diensten kunnen promoten zoals Apple News+, Apple Music en Apple TV+. Daarnaast worden gebruikers meer afhankelijk van het Apple ecosysteem waardoor ze minder snel zullen overstappen. Ook kan het zijn dat app-makers nu direct hun apps kunnen promoten in de zoekresultaten.

iOS 14 belooft sowieso nog meer op het gebied van privacy. Facebook krijgt het een stuk lastiger op het nieuwe besturingssysteem. Gebruikers kunnen er namelijk voor kiezen op gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Dit betekent dat Facebook flink wat advertentie-inkomsten gaat mislopen.

Reageer op artikel:
Apple werkt mogelijk aan eigen zoekmachine als alternatief voor Google
Sluiten