AR en VR tijdens CES 2014: Update van de Oculus Rift en de slimme AR-bril van Epson

Draagbare apparaten schieten als paddestoelen uit de grond. Insane is de ontwikkeling op dit gebied te noemen. Activiteitentrackers, maar ook slimme sportkleding en slimme brillen. Binnen deze laatste categorie heeft iedereen het altijd over Google Glass, maar Google heeft nog steeds geen consumentenproduct op de markt gebracht en laat steeds meer concurrenten de markt betreden. Epson heeft bijvoorbeeld op de CES 2014 een nieuwe slimme AR-bril gepresenteerd. Naast Augmented Reality is ook Virtual Reality hot. Een voorloper van VR is Oculus VR met hun Oculus Rift. Ondanks dat dit product nog niet voor de consument op de markt is gebracht hebben ze op de CES 2014 een nieuw prototype gepresenteerd, de Crystal Cove.

Crystal Cove

Het afgelopen jaar werd de Oculus Rift lyrisch ontvangen en werden er allerlei programma’s en externe apparatuur voor gebouwd. Toch werd er gesproken van misselijkheid als de VR-bril in gebruik werd genomen. Om dit tegen te gaan is er een nieuw trackingsysteem geïntegreerd waarmee de positie en bewegingen van het hoofd worden gemeten. Hierdoor draait het beeld mee als je je hoofd beweegt en kun je ‘dieper’ in de content duiken. Dit nieuwe trackingsysteem bestaat uit LEDs die aan de buitenkant zijn geplaatst en worden gemeten door een camera die voor de gebruiker wordt gezet.

Maar de belangrijkste verandering om die misselijkheid tegen te gaan is het OLED-scherm in plaats van het oude LCD-scherm. Dit scherm is veel beter in staat om beelden sneller te verwerken. Hierdoor knipperen de beelden niet en duurt het minder dan een milliseconde om van beeld te veranderen. Deze techniek heet Persistence of vision. Oculus VR geeft aan dat dit prototype nog steeds niet goed genoeg is om ‘m aan consumenten te verkopen. We moeten dus nog even geduld hebben. In onderstaande video wordt het de Crystal Cove aan de hand van een demonstratie duidelijk uitgelegd.

Epson Moverio BT-200

Als we de Moverio BT-200 met de Google Glass vergelijken is een groot verschil dat dit gaat om een binoculaire see-through multimediabril. Dat betekent dat de content op het gehele gezichtsveld van de gebruiker wordt projecteert en lijkt de functionaliteit meer op de slimme contactlens iOptik. De BT-200 is de opvolger van de BT-100. Deze bril is alleen voor de helft kleiner en weegt-ie zestig procent minder dan zijn voorganger. De BT-200 weegt 88 gram om precies te zijn. Maar eigenlijk mogen we de Moverio BT-200 van Epson niet met een Google Glass vergelijken. Het ontwerp is anders en de software is anders, ondanks dat de Moverio Apps Market op Android is gebaseerd.

 
De bewegingen van de gebruiker en de wereld om hem of haar heen wordt vastgelegd door een front-facing camera, gyroscoop, gps-systeem, kompas en accelerometer. De AR-software zorgt ervoor dat er een ‘informatielaag’ over de omgeving wordt geplaatst. 2D- en 3D-video’s bekijken is hierdoor mogelijk, maar je kunt ook foto’s en video’s maken, internetten en informatie over je route opzoeken. Dit zie je allemaal op een waargenomen scherm tot 812 centimeter met een resolutie van 960 x 540 pixels. Verder is er Dolby Digital Plus-geluid geïntegreerd, draait-ie op een dual core 1.2GHz-processor, gaat de batterij zo’n zes uur mee en heb je de beschikking tot 8GB aan opslagruimte dat tot 32GB met een SD-kaart is uit te breiden.

 
Daarnaast ondersteunt-ie Bluetooth 3.0 zodat je ‘m kunt verbinden met bijvoorbeeld smartphones. Via Wifi verbind je de bril met internet en kun je apps uit de Moverio Apps Market downloaden. Dit zijn op Android-gebaseerde apps. De Moverio BT-200 komt in mei dit jaar op de markt voor een bedrag van 699 euro. Met zo’n prijs is het nog maar de vraag of het écht interessant is voor consumenten. Het is eerder een product die in de zakelijke markt kan worden gebruikt. Wij zijn niet écht fan van het ontwerp van de bril en zien er dan ook niet zo snel mensen mee lopen of in de trein zitten. Het externe kastje waarin de batterij en processor verwerkt zit is ook niet praktisch. Epson heeft nog een hoop werk te verrichten als het daadwerkelijk een AR-bril voor consumenten op de markt wil brengen.

Reageer op artikel:
AR en VR tijdens CES 2014: Update van de Oculus Rift en de slimme AR-bril van Epson
Sluiten