Jelle van Es | LinkedIn Gaming 26 okt 2017

Assassin’s Creed Origins review: de beste tot nu toe

Tien jaar geleden maakten we kennis met de Assassin’s Creed-reeks en met Assassin’s Creed Origins hebben we de beste game uit de reeks te pakken. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar voor dit nieuwste deel een extra jaar ontwikkelingstijd heeft gepakt. Het resultaat is een prachtig avontuur in het Oude Egypte, dat van alle markten thuis is.

Je zou de game eigenlijk moeten zien als een frisse start in de serie. Je hoeft nauwelijks kennis te hebben van de voorgaande games, omdat het personage en het achtergrondverhaal redelijk los van de rest staat. Ook is het qua opzet en gameplay een stuk volwassener geworden. Assassin’s Creed Origins bied je de vrijheid van games als The Witcher 3 en Skyrim en biedt ook een enorm grote wereld om te ontdekken. Wij geven je vijf redenen waarom deze game dik de moeite waard is.

Assassin's Creed Origins

Hoofdpersonage boeit

De Assassin’s Creed-reeks heeft in zijn bestaan heel wat hoofdpersonages gehad. Sommige waren interessant, maar de meesten konden mij niet boeien. Assassin’s Creed Origins laat je kennismaken met Bayek, die een zeer rijk achtergrondverhaal heeft en duidelijk vanuit wraak opereert. Je snapt zijn beweegredenen en er zit niet al te veel bullshit aan vast. Ook is het feit dat er minder nadruk is op de gebeurtenissen in de moderne wereld. Ja, die overgang is er nog wel, maar is een stuk minder aanwezig.

De wereld van Assassin’s Creed Origins is prachtig

We hebben in de Assassin’s Creed al heel wat mooie lokaties aangedaan, maar zelden was het zo mooi als Assassin’s Creed Origins. Vanaf het allereerste moment dat je de grote wereld ziet, ben je verliefd. Het is een combinatie tussen grootsheid en details. Ik kan genieten van de leegheid van de woestijn en de drukte van een grote stad. Overal waar je komt, verbaas je je over hoe groot en mooi het is. Helemaal als je de game op eek 4K-tv speelt met HDR is het een feest voor het oog.

beste game van 2017

Vechtsysteem is een duidelijke verbetering

Ik vond de vorige Assassin’s Creed-games behoorlijk matig op het gebied van vechtsysteem. Assassin’s Creed Origins is zeker niet perfect qua combat, zeker wanneer je met meerdere vijanden tegelijkertijd te maken hebt, sla je nog wel eens op de verkeerde vijand. Maar buiten dat mankement heb je zoveel meer vrijheid als in vorige games. Je kunt veel actiever knokken en veel minder hoeft te wachten op een counter. Ook heb je nu een pijl en boog waar je op afstand een gevecht mee kunt beginnen.

Assassin's Creed Origins

Enorm veel missies

Assassin’s Creed Origins heeft een interessant hoofdverhaal, maar focus je daar niet alleen op. Overal waar je komt zijn burgers die jouw hulp kunnen gebruiken en op die manier kun je in bepaalde gebieden uren doorbrengen in plaats van een kwartier dat je nodig hebt voor de hoofdmissie. En zo kom je op plekken terecht waar je vijanden moet neerslaan en onschuldigen moet bevrijden, schatten moet jatten en nog veel meer. Het heeft echt een hoog Skyrim-gehalte en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Telkens nieuwe wapens scoren

Tot slot heeft Assassin’s Creed Origins een uitstekend RPG-element. Daarin scoor je experiencepunten wanneer je vijanden verslaat en missies voltooit en ga je in levels omhoog en speel je vaardigheidspunten vrij. Ook verdien je continu nieuwe wapens, waarmee je beter wordt. Het is een bekend trucje bij games, maar als het werkt, dan hoor je ons natuurlijk niet klagen.

Assassin's Creed Origins

Assassin’s Creed Origins is daarmee echt een topgame geworden. De game is nu beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wil je meer gaming? Bezoek dan onze speciale gamingpagina.