Audi komt met een sportieve nieuwe elektrische auto: de e-tron Sportback

Met de Ford Mustang Mach-E en de BMW i4 hebben we deze week al twee nieuwe elektrische auto’s voorbij zien komen, maar de koek is nog niet op. Ook Audi heeft een nieuwe EV uit de doeken gedaan. Het Duitse automerk komt volgend jaar namelijk met een sportieve opvolger van de e-tron en die noemen ze de Audi e-tron Sportback.

Met de eerste e-tron, die afgelopen jaar verscheen, heeft Audi al een voorsprong op de concurrentie als het gaat om elektrisch rijden. Die auto hebben wij mogen testen en waren zeer tevreden, maar wat ons betreft mocht het wel wat sportiever. Nou, dat gaat in 2020 geregeld worden, want de e-tron Sportback is dat zeker. In ieder geval visueel. De nieuwe versie is namelijk de e-tron die je al kent, maar dan met de koets van een A7 Sportback.

Meer dan alleen een nieuwe look

Hierdoor is de Audi e-tron Sportback meer een sedan met aflopende daklijn en wat minder een SUV. Toch staat hij nog steeds redelijk hoog op de poten. Audi zelf noemt het een SUV coupé. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar de foto’s zeggen genoeg. Audi is er opnieuw in geslaagd om een fantastisch ogende elektrische auto te bouwen. Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ook onder het nieuwe getailleerde jasje is namelijk het nodige veranderd.

Audi e-tron Sportback
De Audi-e-tron-Sportback. (Afbeelding: Audi)

Zo zijn de accu’s en de daarbij behorende systemen verbeterd. Vooral het nieuw koelsysteem en de geoptimaliseerde remmen zorgen ervoor er meer uit de accu’s gehaald kan worden. Dit moet er, in combinatie met de meer aerodynamische koets, voor gaan zorgen dat de range erop vooruit gaat. Audi zelf zegt de de 55 Quattro een range heeft van 448 kilometer.

De 55 Quattro is de zwaarste versie. Deze heeft door een groter accu (86,5 kWh) een betere range en meer vermogen (265 kW) dan de 50 Quattro. De lichtere versie heeft een 64,7 kWh-accu. Deze levert 230 kW en heeft een range van 347 km. Het verschil in prestaties is minimaal. Beiden zitten in iets meer dan 6,5 seconden op de 100 km/u en hebben een topsnelheid van 200 km/u. Waarom de 55 Quatro niet een stuk sneller is? Nou, hou is ook 120 kilo zwaarder.

De Audi e-tron Sportback: technologisch hoogstandje

Het laatste verschil tussen de twee modellen is de laadsnelheid. De 55 Quattro laadt maximaal 150 kW terwijl de 50 Quattro het met 120 kW moet doen. In de praktijk komt het erop neer dat beiden binnen een half uur laden op 80% zitten. Mocht je op zoek moeten naar zo’n snellader? Dan gaat dat nu nog gemakkelijk, want het navigatiesysteem haalt nu dagelijks de meest actuele snelladers binnen.

Audi e-tron Sportback
De Audi-e-tron-Sportback. (Afbeelding: Audi)

Verder is de Audi e-tron: Sportback een technologische hoogstandje. Zo zijn de virtual mirrors weer terug en zijn de matrix-koplampen onder handen genomen. In beide koplampen zitten meer dan een miljoen microscopische kleine bestuurbare spiegeltjes die secure projecties mogelijk maken. Leuk als gimmick, maar ook functioneel.

Koplampen van de toekomst

Zo kun je grootlicht gebruiken zonder tegenliggers te verblinden. Misschien wel de tofste functie van deze nieuwe lampen is dat ze de instructies voor de navigatie op de weg kunnen projecteren. Ook kan deze techniek gebruikt worden om de ideale lijn aan te geven bij bijvoorbeeld het parkeren.

Audi e-tron Sportback
De Audi-e-tron-Sportback. (Afbeelding: Audi)

Wat kost de Audi e-tron Sportback?

Lang hoeven we gelukkig niet te wachten op de Audi e-tron: Sportback. Hij gaat namelijk begin 2020 in productie en zal een aantal maanden later (de lente) op de markt komen. Wat de e-tron Sportback gaat kosten zal later bekend gemaakt worden.

Reageer op artikel:
Audi komt met een sportieve nieuwe elektrische auto: de e-tron Sportback
Sluiten