Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 1 aug 2017

De keerzijde van innovatie: autonome auto’s zoals de Audi A8 hebben een probleem

Tech bedrijven zijn constant bezig met het uitbrengen van apparaten met de nieuwste technologie, waarna deze na een jaar alweer verouderd is. Kijk maar naar smartphones of naar spelconsoles. Elk jaar komt er weer een nieuwere versie uit, die weer zo vernieuwend is dat je hem wel met kopen. Met de komst van autonome auto’s lijkt het erop dat dit spelletje ook gespeeld gaat worden. Het is echter wel even wat anders om elk jaar een nieuwe auto te kopen dan een nieuwe smartphone.

Audi A8 één van de slimste auto’s op de weg

Ongeveer twee weken geleden werd de nieuwe Audi A8 gelanceerd met autonomie level 3. De auto kan zelf parkeren, zelf weer uit een parkeerplaats vertrekken en de besturing helemaal overnemen op de snelweg tot een bepaalde snelheid. De volgende stap is autonomie level 4, waarbij de auto bijna helemaal autonoom wordt.

Audi A8 is binnen twee tot zeven jaar verouderd

Veel analisten en automakers geloven dat de tijd van auto’s met autonomie level 4 of 5 op de weg al in 2020 tot 2025 zal aanbreken. Dat betekent dat de Audi A8, welke toch een goede 100.000 dollar kost, over 2 tot 7 jaar alweer helemaal verouderd is. Dat is maximaal tweederde van de gemiddelde gebruikstijd van auto’s vandaag de dag.

Audi A8 sedan
Cockpit

Wel software updates autonome auto, geen hardware upgrades

Je zou denken dat het net zoals met smartphones mogelijk zal zijn software updates te krijgen, zodat je auto nog net iets langer mee zou kunnen gaan. Alejandro Vukotich, hoofd van Audi’s autonome auto afdeling, geeft echter aan dat de A8 inderdaad software updates zal ontvangen, maar dat er geen hardware upgrades plaats zullen vinden.

Mercedes F015 zelfrijdende auto

Gemiddelde consument kan niet om de zoveel jaar een nieuwe  auto kopen

Dat betekent dat je toch echt een nieuwe auto nodig zal hebben om gebruik te kunnen maken van de nieuwere ontwikkelingen, welke waarschijnlijk ook meer veiligheid met zich zullen meebrengen. Het is de vraag hoe automakers dat realistisch voor zich zien. De autonome technologie heeft namelijk een behoorlijk prijskaartje en de gemiddelde mens zal niet om de paar jaar een nieuwe dure auto kunnen aanschaffen.

Mercedes F015 autonome auto

Om deze reden denkt Mercedes dat in het begin de autonome auto vooral zal ingezet worden als taxi. Pas in een later stadium zullen autonome opties op meer luxe modellen aangeboden worden aan particulieren.

Reageer op artikel:
De keerzijde van innovatie: autonome auto’s zoals de Audi A8 hebben een probleem
Sluiten