Battlefield 2042: Vijf redenen om hem (niet) te scoren

Sinds Battlefield 1942 heb ik een voorliefde voor de gamereeks. Althans, voor de games met de ‘ouderwetse’ setting. De games die zich af hebben afgespeeld in de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Ik kon altijd iets minder goed in de moderne games komen, omdat ik niet zo goed was om te knallen van een grote afstand, terwijl mijn tegenstanders dat wel konden. Battlefield 3 en 4 vond ik zodoende echt lastig om te spelen. Met Battlefield 2042 krijgen we andermaal een moderne game.

En ja, in de hands-on van de beta die ik had met Battlefield 2042 kwam ik regelmatig tegenstanders tegen die me afschoten van bizarre afstanden. Maar zo erg als in deel drie en vier was het voor mijn gevoel nog niet. Wellicht helpt het daarbij dat je nu te maken hebt met nog grotere veldslagen met 128 man, maar de strijd speelt zich wel heel duidelijk af rondom de verschillende punten die je in conquest moet veroveren. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Battlefield 2042 Hands-on

Ziet er heerlijk uit

Ik heb Battlefield 2042 gespeeld op een pc en in de open beta kun je enkel met één map aan de slag: Orbital. Het is een grote map met een paar grote installaties. Daarom heen zijn verschillende gebouwen te vinden waar vaak geschoten wordt. Ook is er heel wat natuur, waar sneaky snipers zich kunnen verschuilen en op een afstand de vijanden afknalt. Of gewoon hun medespelers voorzien van de nodige informatie over waar vijanden zich bevinden. Explosies, omgevingen die gesloopt kunnen worden en diverse rook-effecten maken het plaatje op een waanzinnige manier af.

Hoge snelheid

Het tempo waarin Battlefield 2042 gespeeld wordt, is lekker hoog. Althans, wanneer je de game speelt op de manier waarop je het moet spelen. De eerste keer maakte ik de domme fout om ergens op een veilige plek te spawnen waar alle voertuigen weg waren. En dan moet je een paar honderd meter te voet afleggen door een tunnel. Dat is niet zo slim. Gelukkig ben ik daarna elke keer gespawnd bij teamgenoten of bij punten waar er strijd is. En dan merk je dus dat de snelheid van de game lekker hoog is. Spawnen gaat gelukkig snel wanneer je wordt neergeschoten en niemand je weer oplapt (gelukkig doen veel gamers dat wel). Zo ben je eigenlijk constant bezig, terwijl je op de achtergrond op de hoogte wordt gehouden van het grotere plaatje en hoe de strijd precies loopt.

Constant in de strijd (Afbeelding: Electronic Arts)

Groot slagveld

Want het slagveld is groot in Battlefield 2042. Natuurlijk, ik heb maar één map kunnen spelen in de beta, maar die is echt heel erg groot. En dat mag ook wel, want je hebt dus 128 spelers die tegelijkertijd losgaan op de map. Ik was eerst bang dat het teveel zou zijn, maar in de praktijk ben je met maximaal een man of twintig bij elkaar. En dat is gewoon goed. Via de minimap kun je redelijk zien waar vijanden zich bevinden en kun je daarop anticiperen. En dan moet je nog rekening houden met hoe iedereen losgaat met voertuigen en dat je daar het juiste antwoord op hebt. Constant ben je dus bezig.

Battlefield 2042
Een voorbeeld van hoe groot een map kan zijn (Afbeelding: Electronic Arts)

Makkelijk je wapens aanpassen naar je speelstijl

Een handig dingetje met Battlefield 2042, is dat je ‘on-the-go’ je wapen aanpast. Denk daarbij aan het plaatsen van een andere attachment of het gebruik maken van een geluidsdemper. Wanneer je indoor gaat vechten, dan heb je een voordeel met een andere attachment dan wanneer je in het grote open gebied losgaat. Via een in-game menu pas je dat snel en gemakkelijk aan en dat vind ik echt heel erg fijn.

Knallen zoals je zelf wil (Afbeelding: Electronic Arts)

Technisch loopt het nog wat rommelig

Goed, ik heb dus de beta gespeeld van Battlefield 2042. En dan kun je ervan uit gaan dat je soms tegen wat punten aanloopt. En die ben ik zeker tegengekomen. Ik heb potjes gespeeld waarbij ik onder grond kwam te zitten en eigenlijk niks kon doen. Momenten waarbij alles last had van vertraging en lag en het onmogelijk was om te knallen en momenten waarbij je vast kwam te zitten in de omgeving. Het zijn van die schoonheidsfoutjes waarvan je hoopt dat ze in de uiteindelijke versie verdwenen zijn.

Er is nog wel wat werk aan de winkel (Afbeelding: Electronic Arts)

Battlefield 2042 voelt over het algemeen erg goed en de paar uur die ik er mee heb doorgebracht vraagt absoluut naar meer. Op 19 november komt de game uit en is hij hier te scoren. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
Battlefield 2042: Vijf redenen om hem (niet) te scoren
Sluiten