Jelle van Es | LinkedIn Gaming 14 feb 2018

Bayonnetta en Bayonetta 2 Review: topactie op de Nintendo Switch

Als we terugblikken op wat de Wii U ons heeft gegeven, dan is dat niet al te veel. Vergeleken met het succes dat de Nintendo Switch nu geniet, missen we eigenlijk alleen maar een nieuwe Smash Bros.-game, die de Wii U wel had. Buiten dat, zijn we redelijk tevreden. Als je de Wii U hebt overgeslagen, dan heb je niet heel veel games gemist. Zeker nu Bayonetta 1 en 2 opnieuw worden uitgebracht op de Nintendo Switch. Met name de port van Bayonetta 2 is een hele fijne, want die was destijds exclusief voor de Wii U.

Bayonnetta en Bayonetta 2 review

Met de komst van Bayonnetta 1 en Bayonetta 2 heb je twee games in een genre dat we nog niet op de Nintendo Switch op dit niveau hebben mogen ervaren. Het zijn heerlijke snelle actiegames, waarbij timing en het maken van combo’s in je aanvallen belangrijk zijn. Hoewel beide games een paar jaar oud zijn, hebben ze de tand des tijd uitstekend doorstaan. Zelfs de eerste Bayonneta, die in 2009 uitkwam, is nog altijd de moeite waard. Omdat je Bayonetta gratis als downloadcode krijgt bij de aanschaf van Bayonnetta 2, combineren we de games in deze review. Dit zijn daarbij de vijf sterke punten.

Uitstekende actiegames

Ten eerste is het goed om te constateren dat zowel het eerste als het tweede deel heerlijke actiegames zijn. Bayonetta 1 uit 2009 werkt nog verrassend goed. De gevechten die je voorgeschoteld krijgt, zijn stuk voor stuk boeiend. Je wilt continu zo goed mogelijk presteren, omdat je op die manier een hogere score krijgt en daarmee beloningen krijgt om hoofdpersonage Bayonetta te verbeteren. Essentieel daarin is het dodge-mechanisme. Als een vijand een aanval inzet, dan moet je op dat moment wegduiken. Op die manier activeer je Witch Time, waardoor je de tijd vertraagt en je de mogelijkheid hebt om snel een combo op te zetten. Ook is er een grote hoeveelheid aan bossfights aanwezig, waarbij je verschillende tactieken moet gebruiken.

Bayonetta 1

Personages zijn lekker over de top

Bayonetta is Japans. Het is aan het begin wel even wennen hoe stereotypisch bepaalde personages worden neergezet, maar de foutheid waarmee het wordt gedaan werkt eigenlijk ook wel weer lekker. Zo heb je Rodin, een stoere Afro-Amerikaan met foute one-liners en iemand die niet wegkijkt als hij geweld moet gebruiken. Bayonetta zelf maakt altijd en overal seksuele winks en dan heb je tot slot nog de foute Enzo, die met een zwaar New Yorks-accent er op los praat. Het is erg fout, maar omdat het volledig is doorgevoerd in de game, werkt het eigenlijk wel.

Bayonetta 2

Genoeg uitdaging

Het knappe aan dit pakket is dat zowel Bayonetta als Bayonetta 2 games zijn waar je veel uit haalt. Er is een duidelijk verhaal dat je kunt volgen. Maar buiten het vaste pad zijn er heel wat zijsporen die je kunt bewandelen. Zo zijn er per elk level verschillende challenges die een flinke uitdaging geven en zijn er genoeg geheimen om te ontdekken.

Cinematische hoogtepunten

Bayonnetta 1 en Bayonetta 2 zijn games die goed tot hun recht komen wanneer je vol in de actie zit. Maar de game weet ook indruk te maken wanneer hij tussenscenes voorschotelt. Bijna elke scene die je ziet, ziet er fantastisch uit. Prachtige slowmotions en indrukwekkende animaties schieten over het beeldscherm. Tussenfilmpjes zijn zodoende in beide games echt een beloning waar je naar uitkijkt.

De moeite waard om de game voor een tweede keer te spelen

Tot slot zijn Bayonetta 1 en 2 games die je met gemak voor een tweede of zelfs een derde keer kunt spelen. Niet alleen ben je die tweede keer beter met de controls en snap je hoe vijanden zich gedragen en scoor je zodoende betere punten. Je zult ook nieuwe vaardigheden geleerd hebben om bepaalde geheimen te ontdekken. Bovendien is de actie gewoon uitstekend, waardoor je blijft terugkomen.

Bayonetta 1 en Bayonetta 2 zijn vanaf 16 februari te scoren op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze overzichtspagina.