Sam Dille
Sam Dille Smartphones 14 nov 2020

Beter slapen met behulp van je smartphone: 5 tips voor een goede nachtrust

Slapen en smartphones gaan niet samen, dat is gewoon een feit. Een verleidelijk knipperlichtje op jouw beeldscherm kan al snel fataal zijn voor een goede nachtrust. Daarom is het de hoogste tijd om eens te kijken hoe je telefoon juist wél kan helpen bij een betere nachtrust.

Smartphones staan namelijk vol met allerlei handige functies die je kunnen helpen om beter de nacht door te komen. Daarnaast kun je ook apps downloaden die een goed beeld geven van jouw slaapgedrag. Wij zetten alles voor je op een rijtje!

Met deze 5 tips kun jij beter slapen vannacht

Filter blauw licht

Blauw licht op een telefoon? Ja, het bestaat. Devices zenden blauwe lichten uit doordat ze gebruik maken van LED-verlichting. Veel studies hebben bewezen dat dit blauwe licht het moeilijker maakt om in slaap te komen. Blauw licht zit ook in zonlicht, waardoor bij veel schermtijd ’s nachts je biologische klok aangetast wordt. Hierdoor heb je een hele andere stemming tijdens het slapen dan dat je normaal gesproken hoort te hebben.

Gelukkig is het makkelijk om blauw licht te filteren op een smartphone. Zowel bij android als iOS is een blauw licht filter goed te vinden in het hoofdmenu. Mocht dit filter voor jouw gevoel niet genoeg helpen dan zijn er ook diverse apps, zoals Twilight, die het scherm nog beter kunnen filteren.

Beter slapen met de bedtijd-modus

Adroid en iOS smartphones kunnen ook voor moedertje spelen en jou naar bed sturen als het tijd is. Met de bedtijd-modus geven ze aan wanneer het tijd is om naar bed te gaan, zorgen ’s nachts voor minder afleidingen en tracken ze jouw slaap.

iOS smartphones zijn voorzien van drie verschillende slaapfuncties. Allereerst kan de iOS een slaapschema maken dat aangeeft hoe laat jij elke dag moet slapen en opstaan. Daarnaast is het voor iOS mobieltjes mogelijk om een niet-storen functie in te schakelen, waardoor je niet afgeleid wordt door meldingen tijdens het slapen. Tot slot kan je een slaapmodus inschakelen, waarin je zelf kunt aangeven welke apps of functies je wel of juist niet wil gebruiken.

Android apparaten hebben één bedtijd-modus die al de eerdere genoemde slaapfuncties van iOS bevat. Zo kan de bedtijd-modus een reminder sturen als het bedtijd is. Tijdens bedtijd schakelt Android uit zichzelf de niet-storen functie en slaapmodus in. Het enige wat Android ten opzichte van iOS niet heeft, is een slaap-tracker. Deze kun je wel zelf installeren met apps, zoals Sleep as Android.

Ontspannen-modus
Met Android is ontspannen voor jou een fluitje van een cent! (WANT - Sam Dille)

Pas handmatig de telefooninstellingen aan

Niet alle iOS en Android devices zijn voorzien van zo’n slaapmodus. Daarom is het altijd handig om voor de zekerheid ook handmatig de belangrijkste instellingen te bedienen.

Wat het belangrijkst is om in te schakelen is de niet-storen-optie. Dit kun je handmatig instellen, maar je kan ook een timer gebruiken om deze functie in bepaalde gevallen in te schakelen. Daarnaast kun je tijdslimieten instellen voor jouw meest gebruikte apps. Als je dit inschakelt geven Android en iOS apparaten aan wanneer dit limiet is bereikt. Ook Dark mode kan relevant zijn. Met dark mode ingeschakeld kunnen je ogen wennen aan de donkere kleuren en straalt je device ook veel minder blauw licht uit.

Dark mode
Dark mode laat jouw ogen wennen aan het donker! (WANT - Sam Dille)

Downloadt de app Shleep

Shleep is een handige app voor iedereen met slaapproblemen. Eerst maakt de app een uitgebreide scan van al jouw slaapactiviteit. Nadat hij een goed beeld heeft van hoe je slaapt, geeft hij jou een persoonlijk advies en programma om beter te kunnen slapen. Je kan via de app ook nog eens allemaal oefeningen doen die je helpen om beter te slapen. De app is gratis te downloaden in de App store en Playstore.

Draag een slaapmasker

Mocht dit alles niet helpen en ben je echt ten einde raad? Dan kun je het beste een slaapmasker dragen. Een slaapmasker zorgt ervoor dat je, je telefoon niet in het zicht hebt. Daardoor pak je hem minder snel. Daarnaast raak je ook minder afgeleid, als de persoon die naast jou in bed ligt wel gebruik maakt van een device. Het klinkt misschien gek, maar het werkt echt!

Is slapen voor jou net Chinees leren?

Ben jij een slechte slaper? Doe hier dan snel wat aan! Slecht slapen heeft grote gevolgen voor jouw gezondheid. Lees hier meer over wat weinig slaap met je doet.

Reageer op artikel:
Beter slapen met behulp van je smartphone: 5 tips voor een goede nachtrust
Sluiten