Cars 31 dec 2018 Jelle van Es

Elektrisch rijden met Tesla? Pas op voor de bijtelling in 2019!

Een nieuw jaar betekent veel veranderingen. Zo gaat in 2019 de BTW van het lage tarief van 6 naar 9 procent, waardoor het de verwachting is dat eten en naar de kapper gaan een stuk duurder wordt. Maar dat gaat vaak om kleine bedragen. Als je in 2019 van plan was om zakelijk te gaan rijden in een Tesla, dan is het misschien handig om daar nog een keer over na te denken. De zogenaamde bijtelling gaat voor dure elektrische auto’s flink omhoog.

Zakelijk rijden in een Tesla wordt een stuk duurder

Een automobilist die zijn auto zakelijk gebruikt, wil graag dat de kosten aftrekbaar zijn. Dat kan, maar je krijgt wel te maken met een bijtelling. Een auto die niet volledig elektrisch is, kent een bijtelling van 22 procent van de nieuwwaarde. Over dat bedrag betaalt de zakelijke rijder dan ook inkomstenbelasting. Is de wagen wel volledig elektrisch, dan geldt er een veel lager tarief, namelijk 4 procent. Dat kan dus behoorlijk voordeel opleveren. Maar in 2019 wordt dat anders. Dan krijgt een elektrische auto die meer dan 50.000 euro kost te maken met een hogere bijtelling. En daar valt de Tesla onder.

Tesla roadster

Elektrische auto’s die je zakelijk koopt of least die een waarde heeft van meer dan 50.000 euro krijgt te maken met een bijtelling van 22 procent. Het gaat dan overigens wel over het bedrag dat boven de 50.000 euro zit. Over de eerste 50.000 euro geldt nog het tarief van 4 procent.

In de praktijk gaat dit betekenen dat het rijden in een elektrische auto een stuk duurder wort. Per maand kan het gaan om een netto bijtellingsverschil van al snel 200 euro. Dus als je van plan bent om in 2019 zakelijk elektrische te rijden, dan is het even goed om te kijken hoeveel de auto kost en wat dat precies gaat betekenen. Op Autoweek heeft men een mooi overzicht gemaakt met de verschillen.

Meer lezen over elektrisch rijden? Kijk dan hier.

Reageer op artikel:
Elektrisch rijden met Tesla? Pas op voor de bijtelling in 2019!
Sluiten