Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 18 jun 2018

‘Nu crypto verkopen is alsof je Apple verkoopt in 2001’

Bitcoin is sinds de oprichting al meer dan driehonderd keer gestorven, als we de pers en sceptici moeten geloven. Vrijwel dagelijks zie je voorspellingen voorbij komen dat de complete cryptomarkt binnenkort zal gaan crashen.

Bitcoin: de nieuwe Apple, of een bubbel?

De vergelijkingen zijn vaak zeer drastisch. De beurscrash van 1929, de dotcom bubbel en de tulpenmanie komen allemaal geregeld voorbij. Toch, ondanks de recente dalingen, blijven nieuwe investeerders geld in de cryptomarkt pompen.

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?

En ontvang de tofste tech, gadgets en aanbiedingen in je mail!
[revue_subscribe]

Yoni Assia, CEO van handelsplatform eToro, gebruikt ook de analogie van de dotcom bubbel. Hij voorziet dat negentig procent van alle crypto startups uiteindelijk zal sneuvelen. Dat beweerde hij in een interview met Bloomberg. Toch zullen die startups volgens Assia een groter platform hebben dan de bedrijfjes van de dotcom bubbel.

Van 1995 tot 2000 werd er massaal geïnvesteerd in internetbedrijfjes, uit angst om de internetboot te missen. Helaas had een groot deel van die bedrijfjes amper een businessmodel. Diezelfde impulsieve hype zie je nu ook in de cryptomarkt.

Of de markt compleet zal gaan instorten of juist zal blijven groeien, weet niemand. Dat geeft Assia zelf ook toe

Begin van de cyclus

Dankzij het internet kan iedereen een whitepaper publiceren. Rijke investeerders verspreiden hun vermogens over al die kleine crypto-startups, uit de hoop om de volgende Apple te vinden. Alle kleine beetjes helpen, juist in dit soort scenario’s.

Zelfs als 1000 investeerders elk 10.000 dollar in jouw project investeren, dan zit je al op 10 miljoen dollar. Terwijl 10.000 dollar op dit niveau een kleine investering is. Daardoor groeien de bedrijfjes als kool. Althans, op papier.

Assia wijst erop dat de blockchain-technologie dezelfde explosieve groei kan bieden, als we tijdens de dotcom bubbel zagen. “Tesla made 2,000%, Facebook made 1,000%, Google made 1,000%. This is the same thing but earlier in the cycle,” aldus de CEO.

Bitcoin munt in de zee

Of de markt compleet zal gaan instorten of juist zal blijven groeien, weet niemand. Dat geeft Assia zelf ook toe. Zijn mening is echter duidelijk. Volgens Assia is het verkopen van crypto anno 2018 hetzelfde als aandelen in Apple verkopen anno 2001:

“My long-term view is selling crypto now is like selling Apple in 2001,” zei Assia, “You do it if you have to do it, you don’t do it if you don’t have to do it”.

Lekker afwachten wat de markt doet dus, want de cyclus is nog maar net van start gegaan. Het is echter maar de vraag welke van de duizenden crypto-projecten de volgende Apple is. Is het Ethereum? Of toch Dash?

Wie weet zit jouw geld wel in het equivalent van de duizenden dotcom-bedrijfjes die zijn gesneuveld. Het risico blijft dus groot. Wat jij met je geld gaat doen, blijft volledig je eigen keuze.

?Lees ook: Bitcoin heeft dieptepunt nog niet bereikt, juist nu investeren

Reageer op artikel:
‘Nu crypto verkopen is alsof je Apple verkoopt in 2001’
Sluiten