Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 20 feb 2018

Bitcoin Heist Review: is de eerste Bitcoin-film een pareltje?

Het zal niemand ontgaan zijn dat Bitcoin en andere cryptocurrency momenteel volop in de belangstelling staan. Al zullen minder mensen weten dat er in 2016 al een speelfilm verscheen rondom dit betaalmiddel, namelijk Bitcoin Heist. Wij hebben hem gezien en geven hierbij onze mening.

Bitcoin Heist Review

Bitcoin gaat al weer bijna 10 jaar mee, maar is sinds een paar jaar pas echt een hype. Iedereen praat erover en wij hebben er zelfs een speciaal dossier voor aangemaakt op onze website. Daarin leggen we je er alles over uit dat je moet weten. Je zou denken dat Hollywood de hype ook opgepakt heeft, maar dat valt nog mee.

Er zijn uiteraard wel wat documentaires rondom Bitcoin verschenen, maar veel speelfilms zijn er nog niet. Al verscheen vorig jaar Silk Road, een Nederlandse film gebaseerd op het leven van drugshandelaar Maikel S. Tevens werd er in 2016 al een film uitgebracht met de titel Bitcoin Heist. Dit project werd geschoten in Vietnam en haalde weinig internationale bekendheid. Wij vroegen ons af: is dat onterecht?

Bitcoin heist film review Bitcoin heist film review

De film draait om de jonge agente Dada, die achter een beruchte hacker aanzit. Deze hacker heeft namelijk op illegale wijze een berg Bitcoins verdiend. Als Dada twee van zijn ‘’zakenpartners’’ probeert te arresteren eindigt dit in een bloedbad, waardoor ze gedwongen wordt zich uit de zaak terug te trekken. Wel heeft ze een van de twee onderdanen gevangen weten te nemen. Samen met hem en nog een stel oude vrienden besluit ze om zelf achter de cryptocriminelen aan te gaan.

Bitcoin Heist kan een beetje gezien worden als de Vietnamese versie van Oceans 11, maar dan met Bitcoins.

Bitcoin Heist kan een beetje gezien worden als de Vietnamese versie van Oceans 11, maar dan met Bitcoins. De film begint vrijwel direct met spectaculaire actie, wat natuurlijk een leuke binnenkomer is. Het lijkt er hierdoor wel even op alsof de climax al is geweest. Hierop volgt wat langdradig gedoe, waarna het verhaal eindelijk weer vaart krijgt. Veel origineels hoef je niet te verwachten, maar het is hier en daar best vermakelijk.

Bitcoin heist film review
Bitcoin heist film review
Deze review is geschreven door CineMartijn.

Verrassingen

De cast bevat enkele bekende gezichten, al zal niemand buiten Vietnam hun namen kennen. Het acteerwerk wat ze leveren is prima, afgezien van wat kromme dialogen. De personages zijn verder niet memorabel, met een kleine uitzondering van goochelaar Jack, wiens trucjes hier en daar wat toevoegen aan het verhaal.

Alhoewel de film werkt met een bekende formule weet deze soms toch te verrassen. Dit omdat de film vrij onconventioneel begint en er later ruimte is voor enkele plotwendingen. Deze zijn over het algemeen wat vergezocht, maar geven de film toch dat beetje extra. Er zijn tevens een paar scenes waarin creatief met de Bitcoins wordt omgegaan, bijvoorbeeld wanneer deze ongezien gestolen kunnen worden door hackers. Dit omdat hetzelfde niet met fysiek geld had kunnen gebeuren. Afgezien van deze paar scenes had de film echter net zo goed over briefgeld kunnen gaan.

Bitcoin Heist gaat je niks nieuws leren, maar is verder een prima filmpje om een keer gezellig te kijken met je (Bitcoin) vrienden. Mocht je liever een wat realistischere cryptocurrency film zien, kies dan voor Silk Roads. Check ondertussen welke cryptocoins op dit moment het meest opleveren, en schrijf je in voor onze nieuwsbrief voor het laatste cryptonieuws.