Tech 4 jan 2019 Noah Korevaar

Bitcoin krijgt flinke klap van PayPal CFO, maar er is hoop

Bitcoin wordt op dit moment vooral gebruikt om te speculeren, als investering dus. Uiteindelijk kan de cryptocurrency echter enkel volledig slagen door ook een betaalmiddel te worden. Het einddoel is dat jij je boodschappen niet met je bankpas afrekent, maar met Bitcoin.

Bitcoin is te volatiel

Volgens PayPal CFO John Rainey blijft dat echter een toekomstdroom. In een recent interview stelde hij dat de prijs van Bitcoin te volatiel is om een bruikbare betaalmethode te worden voor winkels en ondernemingen.

Dat zei hij tijdens een nieuwe aflevering van mad Money. Daarin legt hij uit dat de marges van veel retailers te dun zijn om de volatiliteit van ‘s werelds grootste cryptocurrency te kunnen incasseren.

“Stel je hebt een marge van 10 procent op een product dat je verkoopt, en je accepteert Bitcoin, en de volgende dag beweegt de munt 15 procent. Dan zit je dus opeens in de min met die transactie”, aldus de PayPal CFO.

Bitcoin Paypal CFO John Rainey
PayPal CFO John Rainey

Dat effect kan natuurlijk ook positief uitpakken, maar het punt van Rainey is dat je er geen business op kunt bouwen. Het risico is te groot. De fiat-equivalenten van Bitcoin en altcoins zijn wat dat betreft een stuk stabieler. Daar is een beweging van 1 of 2 procent al opzienbarend. Een beweging van 15 procent van Bitcoin is niks bijzonders.

Juist daarom speelt PayPal, een van de grootste spelers op dit gebied, op dit moment niet op de Bitcoin-hype in. Toch suggereerde Rainey dat het bedrijf opnieuw naar zijn Bitcoin-policy kan gaan kijken in de toekomst, mits de vraag van verkopers er is:

“Je kunt wel iets hebben dat consumenten interessant vinden, maar als merchants het niet accepteren, dan heb je er weinig aan. Op dit moment zien we bij hen nog geen interesse. Maar als het iets is dat in de toekomst stabiliseert en het is een betere munteenheid, dan zullen we het zeker ondersteunen.”

Grootste scam of de toekomst?

Een aantal concurrenten van PayPal zijn proactiever in het omarmen van Bitcoin. Maar ook retailers en andere bedrijven experimenten met de cryptocurrency. Expedia laat klanten voor hotels betalen met Bitcoin, en zelfs de Subway accepteert de munt in sommige Amerikaanse vestigingen. Het blijven voorlopig echter vooral uitzonderingen, niet de grootschalige adoptie waar men al jaren op hoopt.

Rainey is niet de enige sceptische executive bij PayPal. Oprichter en CEO Bill Harris beschreef Bitcoin al eerder als “de grootste scam in de geschiedenis.” Ook heeft de munt volgens hem geen intrinsieke waarde, accepteert niemand de munt als betaalmethode en verbruikt Bitcoin volgens de CEO te veel energie.

Dat neemt niet weg dat PayPal niet om de recente ontwikkelingen heen kan. Afgelopen maart vroeg de betalingsverwerker een patent aan voor een nieuw systeem waarmee eigenaren van Bitcoin hun private keys buiten de chain om kunnen swappen. Het bedrijf verkent dus duidelijk de mogelijkheden die de blockchain biedt. Voor echte actie zal de digitale munt zich echter nog moeten bewijzen.

CCN

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
Bitcoin krijgt flinke klap van PayPal CFO, maar er is hoop
Sluiten