‘Bitcoin wordt belemmerd door een drieledig imagoprobleem’

Noah Korevaar 31 jan 2019 Tech

Voor Bitcoin blijft volgens velen de massale adoptie de grote drempel. De cryptocurrency moet de stap zetten van investeringsspelletje naar een munteenheid die echt gebruikt wordt voor transacties. Maar wat is daarvoor nodig?

Bitcoin heeft een imagoprobleem

Bitcoin heeft een imagoprobleem. Althans, dat beweren een aantal gereputeerde experts en analisten. De meesten citeren de drie zelfde factoren als remmers: vertrouwen, scams en hoe moeilijk het is om Bitcoin te gebruiken. Dat zijn volgens hen dus de drempels die ervoor zorgen dat Bitcoin nog niet als een alternatief voor fiatgeld wordt gezien.

Clement Thibault, senior analist bij Investing.com, ziet vooral het gebrek aan vertrouwen als een groot probleem: “De meeste mensen snappen de digitale munteenheid niet, en zien alleen Bitcoins grillige prijsbewegingen. Combineer dat gebrek aan begrip met wilde stijgingen en dalingen en je hebt een negatieve context voor adoptie.”

Jeff Ramson, oprichter en CEO van PCG Advisory Group, wijst op scams als grote boosdoener. Grootschalige hacks en cryptobedrijfjes die er vandoor gingen met het geld van consumenten kwamen de afgelopen jaren vaak in het nieuws. Vaker dan de goede kant van de cryptomarkt. Cynische en/of kritische media pakken elke kans aan om de cryptomarkt als een gefaald project te bestempelen.

“Bitcoins grootste probleem op dit moment is dat het grote publiek het op een oneerlijke wijze associeert met ICO-scams,” aldus Ramson. Krypti’s Steve Russo benadrukt dat het aantal hacks zelfs stijgt, en “op dagelijkse basis plaats lijken te vinden, waardoor de angst alleen maar groter wordt.”

Tegelijkertijd gelooft Russo erin dat die angst onterecht is. Wanneer je de hacks afzet tegenover het volume aan transacties, dan valt het allemaal reuze mee. Zeker als je bedenkt dat de technologie nog in zijn kinderschoenen staat.

De derde factor

De derde factor is dus hoe moeilijk het is om Bitcoin te begrijpen. Een aantal munten en biljetten in je portemonnee stoppen is simpel. De transactie die je ermee doet ook. Dat kunnen we echter niet zeggen van ‘s werelds grootste cryptocurrency.

“Je moet een node opzetten, je private keys bewaren en je bent ook nog eens totaal verantwoordelijk voor alles wat mis kan gaan. De meeste mensen zijn simpelweg niet klaar voor dat soort commitment, al helemaal gezien ze het comfort van fiatgeld nu gewend zijn, hoe imperfect die situatie ook is.” Aldus Thibault.

Ook Jean Amiouny, CEO van Shakepay, voorziet een groot probleem als het om exchanges gaat. Volgens hem zijn dergelijke platformen nog veel te ingewikkeld en ontoegankelijk voor de meeste consumenten. Bovendien snappen consumenten volgens hem vaak niet waar het om draait: “Mensen moeten de waarde van Bitcoin begrijpen (…), als meer dan een speculatieve asset waarmee je snel rijk kunt worden.”

Wat moet Bitcoin daarvoor doen? De belangrijkste oplossing is educatie, zoals je in dit artikel kunt lezen.

Reageer op artikel:
‘Bitcoin wordt belemmerd door een drieledig imagoprobleem’
Sluiten