Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 3 jan 2019

Black Mirror producent onthult toekomst interactieve afleveringen

Vorige week wist Netflix ons voor een deel te verrassen met de lancering van Bandersnatch. In de Black Mirror aflevering van 90 minuten kon je keuzes maken die vervolgens het verloop van het verhaal beïnvloedde. Een technologie die series in een heel nieuw jasje weten te tillen. Maar was het succesvol genoeg voor een vervolg? Black Mirror producent Charlie Brooker deed er een boekje over open tegenover The New York Times. 

Interactieve toekomst voor Black Mirror?

Black Mirror’s Bandersnatch lanceerde vorige week op Netflix en boodt een stukje unieke content aan gebruikers van het platform. De aflevering van 90 minuten was interactief, wat betekent dat jij als kijker keuzes kunt maken die het verloop van het verhaal bepalen. De keuzes gingen van kleine beslissingen zoals het type cornflakes wat Stefan zou eten, tot aan grote ingrijpende beslissingen die het verhaal drastisch veranderden. Een stukje technologie die eerder al in Minecraft: Story Mode werd toegepast, maar nu ook bij het succesvolle Black Mirror te gebruiken was.

Black Mirror Bandersnatch

Maar fans waren verdeeld over de nieuwe manier waarop Netflix haar Black Mirror content aanbod. Een gevoel die ook de overhand heeft genomen bij het productieteam van de serie. Tegenover The New York Times laat producent Charlie Brooker bijvoorbeeld weten dat we voorlopig geen nieuwe interactieve Black Mirror afleveringen hoeven te verwachten. Dat heeft in eerste instantie niets te maken met de fans, maar meer met het werk wat erbij komt kijken.

“Het maken van interactieve content is moeilijker dan je denkt.”

Ondanks het feit dat Netflix zelf meer interactieve content wil zien, zal het team van Black Mirror daar voorlopig niet aan meewerken. Volgens Brooker is het team toe aan de oude vertrouwde manier van werken.

“We willen Black Mirror interessant houden voor onszelf. We vertellen viel liever optimistische verhalen, dan de negatieve.”

We krijgen nooit alles te zien

Dat het team achter Black Mirror niet razend enthousiast is over de aflevering, werd eerder deze week al duidelijk. Regisseur David Slade vertelde tegenover The Hollywood Reporter dat er simpelweg scenes zijn die sommige mensen gewoon nooit zullen zien. Iets wat best frustrerend was voor het team.

“Er zijn scenes die sommige mensen gewoon nooit zullen zien en we moesten ervoor zorgen dat we daar oke mee waren.”

Een gegeven wat ook helemaal niet gek gevonden hoeft te worden. Terwijl de aflevering eigenlijk 90 minuten duurt, heeft het team meer dan vijf uur aan materiaal klaar staan. Op deze manier kunnen keuzes het verhaal beïnvloeden, maar wordt niet al het harde werk beloond. Als film en seriemaker wil je uiteraard dat mensen je werk zien, als er veel verloren gaat is dit uiterst frustrerend.

Bandersnatch is nu te zien op Netflix. Het vijfde seizoen van Black Mirror verschijnt later dit jaar.

Reageer op artikel:
Black Mirror producent onthult toekomst interactieve afleveringen
Sluiten