Tech 7 feb 2018 Noah Korevaar

Black Panther review: Marvel weet te verrassen

Met de komst van Avengers: Infinity War en Deadpool 2 belooft 2018 weer een interessant jaar te worden voor Marvelfans. Toch mag ook de eerste comicverfilming van het jaar niet vergeten worden, namelijk Black Panther. Deze superheldenfilm draait vanaf 13 februari in de bioscoop en wij geven hierbij alvast onze mening.

Black Panther review

Er werd al jaren gesproken over een film rondom de Black Panther strips, maar het kwam er steeds niet van. Totdat uiteindelijk regisseur Ryan Coogler de eer kreeg om het project te mogen maken. In het eindresultaat zien we T’Challa, die na de dood van zijn vader in Captain America: Civil War terugkeert naar thuisland Wakanda. Wanneer hij daar besluit om zelf de troon te bestijgen, verschijnt er ineens concurrentie in de vorm van een wraakzuchtige oude bekende…

Black Panther marvel film review

Kleurrijke setting

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Spiderman speelt Black Panther zich niet hoofdzakelijk in de grote stad af. In plaats daarvan zien we het kleurrijke Afrika, wat in deze film prachtig vormgegeven is. Met dit verfrissende element scoort de film flink wat pluspunten. Deze setting is tevens terug te zien in de actiescènes: bereid je maar voor op een spectaculaire veldslag tussen Afrikaanse stammen.

Het valt echter wel op dat de superheld zelf niet helemaal tot zijn recht lijkt te komen. Hij mag dan wel sympathiek en heldhaftig overkomen, maar zijn persoonlijkheid is verder niet memorabel.

Sidekicks

Een ander opvallend detail is dat er veel ruimte is voor sidekicks. Black Panther wordt in de film vergezeld door onder andere zijn zusje en zijn ex-vriendin. In tegenstelling tot sommige andere superheldenfilms zijn de sidekicks niet zomaar hersenloze volgelingen, maar voegen ze ook echt wat toe. Er zijn zelfs scenes waarin ze een groter aandeel lijken te hebben dan Black Panther zelf. Ook dit kan gezien worden als een verfrissend uitgangspunt.
Dit verslag is geschreven door CineMartijn.
Black Panther marvel film review
Black Panther marvel film review Het valt echter wel op dat de superheld zelf niet helemaal tot zijn recht lijkt te komen. Hij mag dan wel sympathiek en heldhaftig overkomen, maar zijn persoonlijkheid is verder niet memorabel. Al ligt dit niet aan vertolker Chadwick Boseman die wel degelijk zijn best doet. Ook de rest van de, grotendeels Afrikaanse, castleden, zetten prima personages neer. Al lijkt Get Out-acteur Daniel Kaluuya niet helemaal op zijn plek tussen de Wakanda strijders.

Afgezien van de frisse setting en het goede gebruik van personages heeft Black Panther qua opbouw veel weg van andere Marvelfilms, waardoor het geheel met momenten toch een beetje voorspelbaar is. Dit soort kleine dingen zorgen ervoor dat de film niet perfect is, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Zolang de fans maar genieten en dat zullen ze ongetwijfeld doen.
Black Panther is een sterke superheldenfilm met een aantal verfrissende elementen.

Het acteerwerk is goed, de omgevingen prachtig en ook de actie mag er zeker zijn. Ondanks een paar originele aspecten blijft de film trouw aan de bekende formule, wat zowel positief als negatief opgevat kan worden. In ieder geval weer een aanrader voor iedere Marvelfan! Check ook welke films naar Netflix komen.

Het beste wat Tech en Culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!