Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Home 8 okt 2017

Blade Runner 2049 spoiler-vrije review: een sequel zoals het hoort

Blade Runner 2049 draait eindelijk in de bioscoop. Kan Hollywood eindelijk de vloek van matige sequels, remakes en reboots doorbreken? Martijn vertelt het je in deze spoiler-loze review.

Blade Runner 2049 review

Het in 1982 verschenen Blade Runner is misschien wel een van de meest besproken klassiekers allertijden. De film van Ridley Scott deed het weliswaar matig in de bioscopen, maar groeide later uit tot een ware culthit. Desondanks leek een vervolg eigenlijk uit te blijven. Totdat Arrival-regisseur Denis Villeneuve de eer kreeg om zich aan het project te wagen. Blade Runner 2049, het resultaat, draait nu in de bioscopen. Of het wat voor jou is? Dat lees je hier.

blade runner 2049

De film begint met een krachtige intro en laat ons daarna rustig kennismaken met de immens grote wereld. Centraal staat een replicant met die codenaam ‘’K’’ welke werkzaam is als Blade Runner. Het is aan hem de taak om zijn soortgenoten die niet meer van dienst kunnen zijn te ‘’pensioneren’’, oftewel te vermoorden. Dit verandert echter wanneer hij een geheimzinnige opdracht krijgt waardoor hij uiteindelijk in de richting gaat van Rick Deckard, een oud-Blade Runner die al jaren vermist is.

Het valt al snel op dat de wereld in deze vervolgfilm een stuk uitgebreider is dan in het origineel. Alhoewel de eerste Blade Runner visueel ook prachtig was, speelt de film zich slechts op een beperkt aantal locaties af. In dit tweede deel komt men echter op de meest uiteenlopende plekken, die eigenlijk allemaal even indrukwekkend in beeld zijn gebracht. Datzelfde geldt voor de vele andere visuele hoogstandjes die eigenlijk lastig zijn om te beschrijven. Je moet ze zelf ontdekken.

Acteurs

Naast de special effects keken mensen vooral uit naar de cast, die gevuld is met enkele interessante namen. Allereerst is er Ryan Gosling, die de rol van Blade Runner ‘’K’’ mocht vertolken. Dit deed hij perfect. Gosling is zowel kalm als doortastend en die combinatie zorgt ervoor dat zijn rol erbovenuit steekt.

Blade Runner 2049 is misschien wel de meest indrukwekkende film van dit jaar, in ieder geval tot nu toe.

Veteraan Harrison Ford is als vanouds, al blijft het de vraag of zijn verschijning eigenlijk wel nodig was. Met name vanwege al het nieuwe talent, waaronder de Nederlandse Sylvia Hoeks die zeker niet teleurstelt. Fans van Jared Leto zullen misschien minder enthousiast zijn, aangezien zijn personage vrij weinig in beeld kwam en het daardoor lastig was om echt een indruk te kunnen maken.

blade runner 2049 review

Geen haast

Het origineel staat bekend vanwege zijn trage tempo. Hierdoor vond niet iedereen de film even aangenaam om te bekijken. Je zou daarom denken dat men in 2017 het vervolg veel sneller en flitsender zou maken, maar niets is minder waar. Ook Blade Runner 2049 heeft absoluut geen haast. De film neemt overal lekker de tijd voor en is misschien zelfs wel trager dan het origineel. Het spreekt voor zich dat niet iedere kijker dit zal gaan waarderen.

Niet alleen het tempo, maar ook de rest van de film verloopt net wat anders dat de gemiddelde blockbuster. Hoe het precies zit is lastig uit leggen zonder dingen te verklappen, maar het komt erop neer dat veel clichés ontbreken en sommige vragen onbeantwoord lijken te blijven. Dit maakt de film origineel en verfrissend. Toch zal ook dit niet iedereen aanspreken. Blade Runner 2049 is misschien wel de meest indrukwekkende film van dit jaar, in ieder geval tot nu toe.

Sylvia Hoeks in actie
Sylvia Hoeks in actie

De cast is sterk, de special effects verbluffend en alles is grotendeels in dezelfde stijl als de klassieker van Ridley Scott. Een absolute must-see voor echt sci-fi liefhebbers. Toch zal met name het trage tempo en gecompliceerde verhaal niet aan iedere kijker besteed zijn. Een typisch gevalletje ‘’je haat het of je vindt het fantastisch’’. Precies zoals bij het origineel. Lees ook ons artikel over cyberpunk, het genre van Blade Runner 2049. Of check vijf Nederlandse sci-fi films die je nog niet kende.
Deze review is geschreven door CineMartijn.