Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 16 aug 2017

Waarom BMW groot inzet op cloudsoftware

Hoewel sommige mensen het als een slechte ontwikkeling zien, zijn de meeste mensen het erover eens dat in een nabije toekomst autonome auto’s de wegen zullen bevolken. BMW probeert zich hier zo goed mogelijk op voor te bereiden en ziet in dat deze ontwikkeling de hele auto industrie drastisch zal veranderen. De auto- en internetindustrie zullen veel dichter bij elkaar gaan liggen en om een brug te slaan tussen deze twee industrieën zullen clouddiensten een belangrijke rol gaan spelen.

Vernieuwingscyclus autosoftware is tergend traag

Normaal gesproken is de vernieuwingscyclus van software in de auto-industrie relatief lang. Als we bijvoorbeeld kijken naar het ontwikkelen van een infotainmentsysteem, worden er voor de commerciële implementatie wat testen gedaan. Hierna komt het systeem in een auto terecht en ontvangt de automaker eventueel feedback van automobilisten. Eén of twee jaar later komt vervolgens de nieuwe versie uit, terwijl de gebruiker gedurende die tijd vast zit aan een steeds meer verouderend systeem. Dat bedrijven zoiets met apps of computersoftware zouden proberen is haast ondenkbaar.

BMW i8 Protonic Frozen Black Edition

Snellere updates autosoftware mogelijk door clouddiensten

Hoewel deze lange cyclus bij de huidige auto’s redelijk goed werkt, zal het bij elektrische zelfrijdende auto’s niet meer afdoende zijn. Bij deze auto’s schuift een groot deel van de focus naar de software. En wanneer mensen niet meer zelf hoeven te rijden gaan ze het ook veel belangrijker vinden wat de auto verder heeft te bieden tijdens een rit.

De software-opties die een auto biedt zullen dan een belangrijke beweegreden zijn om een auto wel of niet te kopen. Dat is waarom clouddiensten waarmee de software om de zoveel tijd geüpdatet kan worden een grote rol zullen spelen in het zelfrijdende tijdperk. Op deze manier kan een grote hoeveelheid data verzameld worden en hier tijdig op ingespeeld worden.

BMW wil volledige controle houden over rijervaring

Natuurlijk zou een automaker bestaande platformen zoal CarPlay kunnen gebruiken om de auto up to date te houden. Maar BWM gaat voor een andere strategie. En hoewel BMW’s het auto besturingssysteem van Apple wel ondersteunen, wil BMW de volledige controle behouden over de gebruikerservaring in de auto. Hiervoor heeft het bedrijf de hulp van Microsoft ingeroepen.

Dat betekent voorlopig dat je bijvoorbeeld je emails uit Outlook via het infotainmentsysteem kunt bekijken of (binnenkort) zakengesprekken via Skype kunt voeren. De bedoeling is echter dat deze diensten volledig in de BMW stijl worden geïntegreerd en dat je dus nooit ergens een Microsoft logo ziet. Je moet het gevoel blijven houden dat je rechtstreeks met je BMW aan het interacteren bent. En in de toekomst zal dit uitgebreid worden om de autonome auto’s te kunnen faciliteren.

BMW iDrive infotainmentsysteem

Uiteraard hoort bij deze ervaring ook een virtuele assistent en het zal interessant zijn om te zien hoe BWM met de bestaande assistenten zoals Alexa en Siri om zal gaan. Hoewel het begrijpelijk is dat de automaker de volledige BMW ervaring wil creëren, zullen gebruikers toch de assistent willen gebruiken waar ze al aan gewend zijn.

Siri

Automakers worden softwarebedrijven

Eén van de belangrijke BMW-kantoren bevindt zich in Chicago, waar zo’n 150 mensen werken. Gelukkig voor BMW komt een groot gedeelte van deze werknemers bij Nokia vandaan, waar ze veel ervaring hebben opgedaan met betrekking tot cloud- en internetdiensten. Slimme bedrijven zullen zich net als BMW alvast voorbereiden op het nieuwe tijdperk en behalve automakers ook halve software bedrijven worden.

Bijna twee maanden geleden heeft ook Tim Cook eindelijk bevestigd dat Apple bezig is met zelfrijdende auto’s. De iPhone maker zou zich echter alleen bezighouden met de software en niet met het produceren van de auto’s zelf. Apple kennende zal het ook in de auto een grote rol gaan spelen en zal het nog lastig worden voor BMW om Apple-software buiten de deur te houden.

Reageer op artikel:
Waarom BMW groot inzet op cloudsoftware
Sluiten