Cars 30 nov 2017 Noah Korevaar

BMW toont voor het eerst zijn gloednieuwe i8 Roadster

Toen de eerste hybrides op de markt verschenen, had dit type auto niet bepaald het beste imago. Het was meer een auto voor bomenknuffelaars en niet voor de echte liefhebber. Inmiddels is daar absoluut geen sprake meer van en heeft zo’n beetje ieder merk een half elektrisch model in zijn line-up. Eén van de meeste in het oog springende daarvan is de i8 van BMW en die krijgt dit jaar een flinke upgrade.

BMW i8 Roadster

De Duitse autobouwer maakte op de Los Angeles Autoshow wereldkundig dat er een nieuwe versie gaat komen van de BMW i8. Het statisch geladen paradepaardje wordt op verschillende punten flink aangepakt, maar daar blijft het niet bij. Naast de vernieuwde coupé gaat er in mei 2018 namelijk ook een i8 roadster op de markt komen.

Krachtiger dan zijn voorganger

De variant, waarbij het dak er letterlijk af gaat, is in de basis dezelfde auto als zijn coupé broer. Het belangrijkste verschil is, zoals je kunt raden, dat de roadster beschikt over een elektrisch bedienbare softtop. Het uitklappen duurt zo rond de 15 seconden en kan gedaan worden bij snelheden tot 50 km/u. Het extra gewicht wat een afneembaar dak met zich meebrengt (vanwege noodzakelijke versterkingen aan het chassis) is, door het gebruik van koolstofvezel en versterkt plastic, beperkt gehouden tot 60 kilo.

Onder de motorkap van zowel de Coupé als de Roadster vind je een 1.5 liter driecilinder, met daarnaast een elektromotor. Vooral die laatste heeft een flinke upgrade gekregen. De opslagcapaciteit is gegroeid van 7,1 naar 11,6 kWh en het vermogen ligt nu op 143 pk. Dat is 12 pk meer dan zijn voorganger. Hierdoor kun je tot een snelheid van 120 km/u emissievrij rijden. Dit was voorheen 70 km/u. Geheel elektrisch rijden kan tot zo’n 50 kilometer; best netjes voor een hybride.

van 0 naar 100 in 4,2 seconden

Gelukkig kun je dan altijd nog de benzinemotor inschakelen. Wanneer je dit doet, komt het totaal vermogen op 374 pk te liggen en gaat de topsnelheid richting de 250 km/u. Van 0 naar 100 doet de vernieuwde coupé in 4,2 seconden. De i8 roadster is iets zwaarder en heeft daarom 0,2 seconden langer nodig om 100 km/u te bereiken. Wat je voor deze dakloze i8 moet gaan betalen is nog niet bekend, maar de verwachting is dat de instapprijs zo rond de 150.000 euro komt te liggen.

Dit artikel verscheen als eerste op Manners.nl.

Reageer op artikel:
BMW toont voor het eerst zijn gloednieuwe i8 Roadster
Sluiten