Borat rekent af met complotdenkers, Trump-stemmers en Rudy Giuliani

Borat is na jaren eindelijk weer terug. Dit keer komt Sacha Baron Cohen met het typetje in aanloop naar de verkiezingen in de Verenigde Staten.

De afgelopen maanden hoorden we al dat Sacha Baron Cohen bezig was met een nieuwe Borat-film. Hij wilde persé dat de film voorafgaand aan de Amerikaanse verkiezingen uitkomt. Dat vormt tevens een rode draad in de productie net zoals een aantal andere maatschappelijke thema’s. Uiteindelijk ging Amazon Prime Video er met de rechten voor de film er vandoor. Het is vanaf vrijdag 23 oktober te zien op de streamingdienst. Wij mochten ‘m alvast kijken.

Borat is terug

De vorige Borat dateert alweer uit 2006. Ondanks dat het 14 jaar geleden was, is de mankini nog steeds op netvlies gebrand. We zien in de nieuwe film ook meteen waarom het typetje niet vaak meer is gebruikt. In een van de eerste scenes in de film zien we dat hij meteen herkend wordt als Borat. Hij kiest er dan ook voor om geregeld met een andere vermomming de straat op te gaan.

Hij gaat opnieuw naar de Verenigde Staten omdat de Kazachstaanse president vrienden wil worden met president Donald Trump. Na jaren in de goelag (gevangenis) te hebben doorgebracht omdat Borat Kazachstan ten schande heeft gebracht, krijgt hij van de president een nieuwe kans om zijn fouten goed te maken.

Zijn dochter speelt een belangrijke rol

Dit keer gaat Borat niet alleen op pad. Zijn 15-jarige dochter – de oudste nog niet getrouwde vrouw in Kazachstan – vergezeld hem ongewild. Eigenlijk was de bedoeling dat er een aap mee ging om cadeau te doen aan de Amerikaanse president, maar dat ging mis.

De dochter van Borat: Tutar – die de naam Sandra Jessica Parker meekrijgt – speelt dan ook een belangrijke rol in de film. De Kazachstaanse journalist haar cadeau doen aan ‘de grootste lady’s man van de Verenigde Staten’: Mike Pence.

Borat Donald Trump
Sacha Baron Cohen als Donald Trump (Afbeelding: Amazon)

Welcome in America

Net zoals de eerste Borat-film volg er weer een lange roadtrip vol hilarische momenten vol met plaatsvervangende schaamte. Hij wil daarmee het Amerika van 2020 laten zien. Een van de meest memorabele momenten in de film is hoe hij een bijeenkomst van Mike Pence verstoort – of zoals Borat hem noemt: Mike Penis. Hij komt verkleed binnen en veroorzaakt uiteindelijk oproer verkleed als Donald Trump met zijn dochter over zijn schouder.

Ook een ander moment zorgt voor flinke ophef. Hij gaat mee met twee aardige maar wel met wat bijzondere ideeën. Ze vinden corona een hoax en geloven dat Hillary Clinton het bloed van baby’s drinkt. Borat steekt natuurlijk de draak met ze en laat zien hoe makkelijk het is om zaken voor waarheid aan te nemen.

Borat
Borat en zijn dochter. (Afbeelding: Amazon)

Het hoogte- en dieptepunt van Borat

SPOILER-ALERT Het hoogtepunt, nou ja dieptepunt zit aan het einde van de film. Normaal zouden we daar niets over zeggen, maar het is al uitgebreid in de media gekomen. Dat gaat natuurlijk over  Giuliana die wel heel expliciet op beeld wordt gebracht tijdens een interview met de dochter van Borat. Hij nodigt haar uit voor een drankje op de slaapkamer en zit daar met zijn hand in zijn broek. Zulke situaties kennen we natuurlijk nog van de #MeToo-discussie. Hoewel het er alle schijn van had dat de oud-burgermeester van New York seksuele handelingen wil gaan doen met een 15-jarig meisje, zegt hij nu dat hij zijn overhemd goed wil doen. Kijk naar de film en oordeel zelf. EINDE SPOILER-ALERT

Er zitten veel boodschappen in Borat. Jodenhaat, feminisme, xenofobie, complotdenken zijn enkele van de thema’s die in de film terugkomen. Het is lastig om dat luchtig te maken, maar dat lukt Sacha Baron Cohen prima. Natuurlijk zal er ook een groep zijn die hier absoluut niet mee kan lachen, maar goed meer ophef is alleen maar beter. De film is dan ook een zekere aanrader voor iedereen die een avondje wil lachen op de bank en waar je bij jezelf denkt: Nederland is echt zo slecht nog niet…