Kiara Angelino
Kiara Angelino Gadgets 29 apr 2017

Niet de headphone, maar apps bespioneren je

Het bekende audiomerk Bose is door zijn klanten aangeklaagd. Het bedrijf bespioneert namelijk naar welke muziek en podcasts jij luistert. Dit zou alleen niet de schuld van de headphone, maar van de Bose Connect-app zijn.

Advocaten beweren dat het bedrijf in het geheim allerlei informatie verzamelt waarvoor geen toestemming aan de klanten wordt gevraagd. Vervolgens geeft het bedrijf alle informatie door aan derden. Dit zijn bedrijven zoals Segment, die de gegevens analyseert.

Wat doet de app?

In de app kunnen er allerlei instellingen worden aangepast. Logisch. Zo kun je vanuit de app meerdere Bose-speakers aansturen. Als je muziek luistert, verschijnt het nummer ook in de app.

Bose ontkent de situatie

Volgens Bose staat er in het privacybeleid van de app dat gegevens worden verzameld. Het gaat om gegevens die niet verbonden zijn aan de identiteit van de persoon. Bose zegt dat de informatie alleen voor het bedrijf is en niet wordt doorverkocht. Daarnaast worden gegevens alleen verzameld wanneer de app openstaat wordt gebruikt.

Niet alleen Bose verzamelt gegevens

Bose is overigens niet de enige. De meeste apps verzamelen gegevens. Die gegevens worden meestal doorverkocht en voor analyses gebruikt. Wel wordt de data samengesteld zonder specifieke persoonsgegevens erbij.

Bose

Om welke gegevens gaat het?

Bedrijven houden vooral bij hoe de apps worden gebruikt. Het gaat bijvoorbeeld om hoeveel dagelijkse en maandelijkse actieve gebruikers er zijn. Ook wordt er gekeken naar hoe snel de app na het eerste gebruik wordt verwijderd.

Ontwikkelaars zijn benieuwd of de apps goed functioneren en welke functies de klanten gebruiken. Ook wordt er gekeken naar hoe lang de app openstaat. Dit soort analyses worden in reclames toegepast. Hierdoor komen reclames persoonlijker over.

Privacyverklaringen zijn niet duidelijk genoeg

De meeste apps en websites maken niet bekend welke informatie er wordt verzameld. Ook staat er niet beschreven waarvoor de date wordt gebruikt. Bedrijven slaan dit over of zeggen dat het later op de website of in de app te vinden is. Nog een probleem is dat het in juridische taal is geschreven. Slechts 20 procent van de gebruikers begrijpt wat er in de verklaring staat.

Bose

Steeds meer bedrijven richten zich op de privacy van klanten. Ze proberen klantinformatie te beschermen voor bijvoorbeeld geheime diensten van de overheid. De bedrijven zelf behouden de gegevens overigens wél. Vraag jij af waarom smartphone privacy belangrijk is en hoe je deze privacy waarborgt? Lees daar in dit artikel meer over.

Reageer op artikel:
Niet de headphone, maar apps bespioneren je
Sluiten