BREKR Model B: de Tesla onder de brommers van Hollandse makelij

Nederland is sinds vorige week een nieuw brommermerk rijker: BREKR. WANT ging langs bij deze ambitieuze Achterhoekse startup die de Nederlandse brommercultuur het elektrische tijdperk in wil loodsen. We bekeken het eerste wapenfeit van de kersverse brommerbouwer: de BREKR Model B.

Elektrisch brommen

Dat BREKR – gebaseerd op het Achterhoekse brekken – juist nu gelanceerd wordt is volgens medeoprichter Niels Willems geen toeval: “Elektrisch rijden begint steeds meer geaccepteerd te worden. We geloven dat de tijd nu rijp is voor een elektrische brommer.” Hoewel het merk zichzelf niet de Tesla van de brommers durft te noemen, zijn er wel degelijk gelijkenissen. “Tesla heeft elektrisch rijden sexy gemaakt en laten zien wat de voordelen zijn. Wij willen dat toepassen op de brommermarkt,” aldus Willems.

Want, zo zegt het bedrijf, alle elektrische tweewielers die je op dit moment kunt kopen zijn maar suf. Dat BREKR een jong bedrijf is helpt om een model te ontwikkelen dat wél een ruige brommer-uitstraling heeft. “Omdat wij geen historie hebben met brandstofmotoren, kunnen wij vanaf scratch bedenken hoe een stoere elektrische brommer eruit moet zien, vervolgt Willems

BREKR Model B design
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Qua uiterlijk is dat in ieder geval gelukt; de BREKR Model B ziet er superstrak en toch vrij ruig uit. Echt ‘brommen’ gaat natuurlijk niet met een elektromotor. Tesla heeft ons aan de hand van de elektrische auto geleerd dat zo’n zoemmotor minstens zoveel rijplezier kan opleveren. Met dát element van de brommer zit het bij BREKR dus waarschijnlijk wel goed.

BREKR Model B frontlight
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Zoals elke brommer is de BREKR Model B begrensd op 45 kilometer per uur. Zolang je onder die snelheid blijft moet hij bloedsnel aanvoelen.

Modulair accusysteem

Bijzonder aan de Model B is zijn modulaire accusysteem. Standaard wordt hij geleverd met een 1,9kWh-accu, die een range van 50 tot 80 kilometer heeft afhankelijk van je rijgedrag. Per accu voorziet BREKR een laadtijd van een uur of vijf, en stroomkosten van zo’n 40 cent. Dat betekent dat je met de Model B vrijwel gratis rijdt. Top.

BREKR accuslot
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Handig extraatje: zolang je die tweede accu niet gebruikt, kun je de ruimte waar die aangesloten zou worden voor opslag gebruiken. Die ruimte vind je, net als bij een traditionele brommer, onder het zadel.

Eigen smoel

Om het ouderwetse gevoel van sleutelen aan je brommer terug te brengen geeft BREKR je de mogelijkheid om het een en ander aan te passen aan de Model B. Echt sleutelen zoals vroeger zal het niet worden, maar je kunt toch nog een beetje met je Model B aan de slag.

Bovendien kun je hem makkelijk een eigen smoel geven. Zo schroef je er bijvoorbeeld eenvoudig een ander zadel op. Ook de aluminium beplating kun je vervangen voor een nieuw exemplaar met bijvoorbeeld een ander kleurtje.

BREKR Model B alternatieve sideplates
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Gelukkig hoef je niet met de brommer aan de slag om ‘m er mooi uit te laten zien. BREKR heeft veel oog voor detail gehad bij het ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan het kleine Achterhoekse vlaggetje aan het zadel of de zorgvuldig afgewerkte slipplaat onder de accu’s.

BREKR Achterhoekse vlag
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

BREKR Model B: verkrijgbaar in 2020

Enthousiast geworden? Dan moet je nog wel even wachten. Brekr verwacht de Model B rond april 2020 uit te gaan leveren. Heb je mooi nog even om te sparen, want goedkoop is de Model B met zijn prijs van €4199 helaas niet.

BREKR Model B detailaanzicht
Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Of BREKR z’n ambitie om de Tesla van de tweewielers te worden waar kan maken, is natuurlijk nog even afwachten. Maar dat een bedrijf van Nederlandse bodem een poging waagt om elektrisch rijden ook met twee wielen sexy te maken kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.

Reageer op artikel:
BREKR Model B: de Tesla onder de brommers van Hollandse makelij
Sluiten