Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 29/12/2017

Netflix’s Bright is de (belabberde) toekomst van Hollywood: de algoritmische blockbuster

Bright is de eerste grote blockbuster van Netflix. Volgens vooral critici is het echter ook een van de slechtste films van 2017. In recensies veegt men de vloer aan met Bright, met een gemiddelde score van 32% op Rotten Tomatoes. Een ramp voor elke doorsnee film met zo’n groot budget (90 miljoen dollar), maar niet voor Netflix.

Sterker nog, de streamingdienst heeft al het groene licht gegeven voor een vervolg. Een vervolg dat ongetwijfeld minstens net zo duur gaat worden. Het lijkt misschien een domme strategie, om zoveel geld te investeren in een franchise die meteen al afgebrand wordt. Het past echter precies in het grotere plaatje van Netflix.

Netflix’s strategie

In 2017 bracht de streamingdienst verschillende grote films uit. Denk aan War Machine, een militair drama met Brad Pitt, dat 60 miljoen dollar kostte om te maken. Of Death Note, de al net zo gehate adaptatie van de gelijknamige anime, waar een prijskaartje van 50 miljoen dollar aan hing. De duurste film maakte Netflix niet eens zelf: het kocht voor 100 miljoen dollar de rechten tot Martin Scorsese’s The Irishman.

Bright Netflix

Bright is de kerst op de taart, het kroonjuweel van Netflix‘s plan voor 2017. De film maakte net voor kerst zijn debuut.  Avonden waarop veel families voor de buis zitten, op zoek naar een vermakelijk en niet te zwaar filmpje. Waarom zou je nog de kou in gaan, op weg naar een bioscoop? Een gloednieuwe Will Smith film staat immers voor je klaar. Zonder dure tickets, nog duurdere popcorn en schreeuwende kinderen.

Dat is al jaren het grote voordeel van Netflix, maar nu doet de streamingdienst het met een film die je normaliter in de bioscoop zou checken. Het is de juiste film, voor het juiste moment. En daar zit de grote kracht van de streamingdienst in: de algoritmische blockbuster.

Jouw kijkgedrag wordt helemaal in kaart gebracht. Daardoor weet het bedrijf tot een veel verdere extent precies waar jij als kijker op zit te wachten. Bright is daar het product van.

Bright: de eerste algoritmische blockbuster

Hollywood brengt natuurlijk niet blindelings films uit. Studio’s geven nieuwe films het groene licht, op basis van hoe vorige films het deden. Ze weten ongeveer waar het grote publiek van houdt, waar rekening mee gehouden wordt bij het uitschrijven van een film. Daardoor speelt Hollywood het helaas al jaren op safe.

Netflix kan daar nog veel, veel verder in gaan. De streamingdienst weet immers alles over zijn gebruikers. Welke series jij kijkt, welke films op jouw kijklijst staan, hoe lang je gemiddeld tijdens het scrollen bij een bepaalde film blijft staan, en ga zo maar door. Jouw kijkgedrag wordt helemaal in kaart gebracht. Daardoor weet het bedrijf tot een veel verdere extent precies waar jij als kijker op zit te wachten. Bright is daar het product van.

Bright

Kennis waar Hollywood enkel van kan dromen. Dan is een bioscoopbezoeker opeens onbereikbaar, offline. Netflix kan een algoritmische blockbuster bouwen: het kent immers de ingrediënten waar zijn gebruikers het meeste van houden.

Door die gebruikersgegevens slim te combineren, kan het relatief veilig grote bedragen in nieuwe franchises investeren. In combinatie met alle marketingdata kan het immers relatief precies de verwachte impact meten. En dat werkt: in de eerste drie dagen werd Bright al meer dan 11 miljoen keer bekeken.

Het maakt dus minder uit of films ‘goed’ zijn. De gemiddelde gebruiker is niet zo zeer op zoek naar een waar kunstwerk. De doorsnee kijker wil gewoon vermaakt worden, met een film die precies de juiste snaren weet te raken. Netflix weet dus als geen ander welke snaren dat zijn. Over een paar jaar gaat dat nog meer gelden, wanneer Netflix weet hoe zijn vorige films het hebben gedaan.

De algoritmische blockbuster wordt alleen maar slimmer. Leuk voor de gebruiker, maar slecht nieuws voor de liefhebber. Althans, wanneer Netflix zich echt blijft baseren op de grote meute. Dat is nodig wanneer er zulke grote financiële risico’s te nemen, maar uiteindelijk leidt het alleen maar tot meer big budget trashy blockbusters. Daarvan hebben we er al genoeg in Hollywood! Is Bright echt zo slecht? Je leest het in onze reviewCheck hier welke films komende maand naar Netflix komen.

Reageer op artikel:
Netflix’s Bright is de (belabberde) toekomst van Hollywood: de algoritmische blockbuster
Sluiten